Minder retouren
/

PIM voor minder retouren

Online bestellen wordt steeds frequenter gedaan, verzending wordt steeds sneller en retourneren is vaak gratis. Dit heeft tot gevolg dat het online bestellen normaler is geworden en minder speciaal. Mensen bestellen gewoonweg meerdere varianten van producten in één keer om ze uit te proberen of te bekijken. Is het niet wat ze verwachtten? Dan wordt het retour gedaan.

Dit is makkelijk voor de klant, maar voor jou loopt het in de kosten.

Schattingen laten zien dat tot wel 40% van de online bestellingen geretourneerd wordt per klanten. Met een gemiddelde kostprijs van 25 euro per bestelling is het makkelijk te zien hoe dit een probleem kan zijn voor jouw bedrijf.

Hoe dring je de retouren terug?

Het is niet het eerste voordeel wat je zou verwachten bij een Product Informatie Management systeem, maar het helpt met het terugdringen van retouren. Het hoge percentage van retouren komt namelijk doorgaans omdat het product niet voldoet aan de verwachtingen van de klant. Slechte productinformatie kan dus leiden tot hogere retourspercentages.

Met een PIM kan je jouw klanten een veel betere productervaring bieden. Artikelen kunnen niet alleen sneller online verschijnen, maar de bijgeleverde productinformatie is ook een stuk completer met een PIM. Geen beperkte productinformatie meer vanuit een ERP, of onduidelijke afspraken over de artikelcreatie die tot problemen leiden. Met een PIM heb je alle informatie inzichtelijk, en kan je het gemakkelijk en consistent delen over al jouw verkoopkanalen.

Een goed ingericht PIM systeem kan jouw retouren met wel 10% verminderen. Wacht daarom niet langer en bekijk de mogelijkheden tot het implementeren van een PIM in jouw bedrijf. Heb je vragen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek, we helpen graag.

Andere berichten