CALAGO
Veelgestelde vragen
Jouw vragen beantwoord
Wanneer je in de wereld van PIM duikt, zijn er veel vragen die op komen duiken. Op deze pagina vind je de veelgestelde vragen rondom PIM. Kan je het antwoord op je vraag niet vinden? Neem gerust contact met ons op, wij helpen u graag!
Wat is PIM?
PIM staat voor Product Informatie Management, het is een centraal systeem dat wordt gebruikt om productinformatie te verzamelen, beheren, verrijken en verspreiden naar verschillende verkoopkanalen binnen een organisatie.
Wat is het verschil tussen PIM en MDM?
Het verschil tussen PIM (Product Informatie Management) en MDM (Master Data Management) is dat PIM zich specifiek richt op het beheren van product gerelateerde informatie, zoals productbeschrijving, kenmerken, afbeeldingen, afmetingen en prijzen. MDM heeft een bredere scope en alle soorten belangrijke bedrijfsinformatie, zoals klantgegevens en leveranciersinformatie.
Verschil tussen PIM & PXM?
PIM (Product Informatie Management) richt zich op het beheren en optimaliseren van productinformatie. PXM (Product Experience Management) bereid hierbij deze informatie ook uit tot boeiende, consistente en gepersonaliseerde productervaringen voor klanten over verschillende kanalen en touchpoints.
Ik heb al een ERP-systeem, waarom heb ik een PIM-systeem nodig?
Een PIM-systeem vult de functionaliteiten van een ERP-systeem aan door zich specifiek te richten op het beheren en verspreiden van gedetailleerde productinformatie, terwijl een ERP-systeem zich meer richt op bredere bedrijfsprocessen zoals financiën, voorraadbeheer en HR.
Wat voor soort data bevat een PIM-systeem?
Een PIM-systeem bevat verschillende data rondom productinformatie, waaronder productkenmerken, specificaties, afbeeldingen, prijzen, beschrijvingen en afmetingen.
Wat zijn de voordelen van een PIM-systeem?
De voordelen van een PIM-systeem zijn onder meer het verbeteren van de datakwaliteit, het verhogen van de efficiëntie en effectiviteit, het verkorten van de time-to-market, het vergroten van de consistentie en nauwkeurigheid van productinformatie en het verbeteren van de klantbeleving.
Wat zijn de functionaliteiten van een PIM-systeem?
Functionaliteiten van een PIM-systeem omvatten onder meer het beheren van productgegevens, het importeren en exporteren van data, het standaardiseren en verrijken van informatie, workflow management, versiebeheer, het automatiseren van taken en het distribueren van productinformatie naar verschillende kanalen.
Hoe importeer je data in een PIM-systeem?
Data kan worden geïmporteerd in een PIM-systeem via verschillende methoden, waaronder handmatige invoer, uploaden van bestanden en API-integraties met andere systemen zoals een ERP-systeem, e-commerceplatforms en CRM-systemen.
Hoe draagt een PIM-systeem bij aan het verspreiden van productinformatie?
Een PIM-systeem draagt bij aan het verspreiden van productinformatie door deze geconsolideerd, gestandaardiseerd en verrijkt te distribueren naar verschillende verkoopkanalen, zoals e-commerceplatforms, marktplaatsen en mobiele apps.
Wat voor bedrijven hebben een PIM-systeem nodig?
Voor bedrijven die een breed scala aan producten aanbieden en/of meerdere verkoopkanalen gebruiken, zoals e-commerce, fysieke winkels en marktplaatsen, creëert een PIM-systeem toegevoegde waarde. Denk hierbij aan retailers, groothandels, fabrikanten en producenten.
Hoe kan PIM mijn bedrijfsprocessen verbeteren?
PIM kan bedrijfsprocessen verbeteren door het stroomlijnen van productinformatiebeheer, het verkorten van de time-to-market, het verbeteren van de datakwaliteit, het verhogen van de productiviteit en het verbeteren van de klantbeleving
Welke afdelingen kunnen gebruik maken van het PIM-systeem?
Verschillende afdelingen binnen een organisatie kunnen gebruik maken van het PIM-systeem, waaronder marketing, sales, productontwikkeling en e-commerce.
Hoeveel mensen kunnen er werken op een PIM-systeem?
Het aantal gebruikers dat tegelijkertijd kan werken op een PIM-systeem is afhankelijk van de specifieke capaciteiten en licentievoorwaarden van het gebruikte PIM-platform.
Hoe verbeterd PIM de klantbeleving?
PIM verbetert de klantbeleving door consistente, nauwkeurige en gedetailleerde productinformatie te bieden over alle verkoopkanalen heen, waardoor klanten beter geïnformeerde aankoopbeslissingen kunnen nemen.
Wat kost een PIM-systeem?
De kosten van een PIM-systeem kunnen variëren afhankelijk van verschillende factoren:
- Schaalbaarheid
- Functies en maatwerk
- Integratie en andere systemen
- Ondersteuning en training
Daarnaast zijn er 3 opbouwende klassen aan PIM-systemen en zijn er verschillende soorten kosten als eenmalige kosten, doorlopende kosten en verborgen kosten. Voor meer informatie klik hier
Welke PIM-systemen zijn er en welke heb ik nodig?
Er zijn verschillende PIM-systemen beschikbaar op de markt, zoals Akeneo, MediaCockpit en Syndigo. Het beste PIM-systeem voor een organisatie hangt af van specifieke vereisten en budget.
Waarom heb ik hulp nodig van Calago voor de implementatie?
Hulp van Calago bij de implementatie van een PIM-systeem helpt u bij het optimaliseren van uw PIM. Wij bieden begeleiding bij elke stap van het proces, van planning tot uitvoering, en blijven u ondersteunen en verbeteren zonder einddatum. Klik hier voor een vrijblijvend gesprek!