Drukte op de marketing afdeling
/ / / / /

Druk op de marketingafdeling verminderen

Elk bedrijf dat wil groeien herkent het wel. Hoe meer het assortiment wordt uitgebreid, hoe belangrijker de marketing/content afdeling wordt. Dit leidt tot een grotere werklading, wat weer leidt tot het aannemen van nieuwe marketing medewerkers. Deze oplossing is echter niet ideaal, iedere extra werknemer is namelijk een aardig kostenplaatje. Daarnaast wil je ook niet dat al je marketing medewerkers bezig hoeven te zijn met dit nieuwe assortiment.. Er moet toch een makkelijkere manier bestaan?

Het belang van product marketing

Voordat een consument besluit om een product van jou te kopen, heeft hij al vele stappen doorlopen. Deze klantenreis wordt ook wel de customer journey genoemd. Als er bij een van deze stappen iets niet klopt, dan kan een aankoopintentie zomaar worden afgeblazen.

Denk hierbij aan:

  • Moeite om de website of juiste producten te vinden
  • Gebrekkige productinformatie
  • Slechte foto’s of een compleet gebrek aan afbeeldingen
  • Teveel overeenkomende producten, wat zorgt voor keuzestress

Marketing kan dus niet worden onderschat, vooral voor wanneer jouw bedrijf wil groeien. In veel aspecten zie je marketing terug, het is niet alleen reclame. Zo heeft marketing invloed op de look van de website, de teksten.. en de productinformatie.

De marketing van productinformatie

Productinformatie houdt niet alleen de kenmerken van een product zoals hoogte, diepte of materiaal in. Het bestaat ook uit zaken als afbeeldingen en handleidingen. Al deze aspecten dragen bij aan de marketing van een product.

Dit alles onderhouden is prima te doen wanneer je niet enorm veel producten hebt. Maar wanneer jouw bedrijf groeit, en je meerdere markten gaat betreden, meerdere kanalen gaat gebruiken.. dan moet je echt iets doen om jouw marketing afdeling te helpen. Anders wordt het voor deze mensen veel uitzoek-, kopieer- en plakwerk.

Het bewerken en publiceren van productinformatie

Wanneer jij producten onderhoudt in Excel of in een ERP systeem, dan kan jij niet al jouw productinformatie hierin kwijt. Voor de commerciële data zijn deze systemen namelijk niet geschikt. Hier omheen werken met verschillende systemen en opslaglocaties leidt al snel tot versieproblemen, en maakt aanpassingen doorvoeren bijna onmogelijk.

Als dit het geval is voor jouw bedrijf, dan is het tijd om een PIM te nemen.

Een PIM systeem dient namelijk als dé centrale opslagplaats voor jouw productinformatie, en is daarmee het punt van waarheid. Geen versieproblemen meer, en niet meer uitzoeken. Iedereen kan makkelijk bij de nodige productinformatie en kan alles precies overzien. Daarnaast kunnen aanpassingen in bulk worden gedaan, kunnen delen geautomatiseerd worden en is het mogelijk om jouw producten op meerdere kanalen tegelijk te publiceren. Ideaal!

Zo hoef jij met een PIM minder marketing/content medewerkers aan te nemen, en kan je ze meer laten genieten van de leukere aspecten van hun werk. Daarnaast bespaart het ook veel tijd, en geeft het een ideaal overzicht van al jouw informatie.

Wil je weten of een PIM systeem ook een oplossing kan zijn voor jouw bedrijf? Neem dan gerust contact met ons op, we voorzien je graag van advies!

Andere berichten