omnichannel
/ / /

Begin met een Omnichannel strategie!

Wil jij groeien met jouw bedrijf? Dan biedt het verkopen op meerdere kanalen tal van voordelen!

Dit noemen wij een Multichannel of Omnichannel strategie. Deze twee strategieën lijken enorm op elkaar, maar hebben een belangrijk verschil. Multichannel is namelijk alleen gericht op het aanbieden van producten op zoveel mogelijk kanalen. terwijl Omnichannel nog een stap verder gaat. Hier wil je namelijk ook dat er op alle kanalen een naadloze klantervaring wordt aangeboden.

Hierom raden wij aan om te streven naar een Omnichannel strategie. Zodat je niet alleen jouw doelgroep bereikt, maar ook tot ze door kan dringen met een sterke merkbeleving!

Wat zijn de voordelen?
Of klanten nu een product online kopen, in de winkel of via sociale media, een Omnichannel strategie zorgt ervoor dat de klantervaring consistent blijft en dat klanten op elk punt in hun reis optimaal worden bediend.

De voordelen:
Je bereikt meer klanten: Door op meerdere kanalen aanwezig te zijn kan je verschillende klanten bereiken en wordt je sneller gevonden. Of het nu gaat om online winkelen, mobiel winkelen, in de fysieke winkel of via sociale media.
De klantervaring is consistent: Klanten kunnen naadloos schakelen tussen verschillende kanalen. Ze hebben altijd toegang tot dezelfde productinformatie, prijzen, promoties en ondersteuning, ongeacht het kanaal dat ze gebruiken.
Merkbekendheid zorgt voor meer omzet: Met een consistente merkbeleving op meerde kanalen vergroot je de kans op merkherkenning. Dit kan leiden tot meer vertrouwen in je merk, wat ervoor zorgt dat jouw producten sneller worden aangeschaft.
Versterking van klantrelaties: Doordat jouw merk eerder herkend wordt kan je klantloyaliteit opbouwen en jouw merkreputatie versterken. Dit kan leiden tot meer herhaalaankopen, positieve mond-tot-mondreclame en een grotere klantenkring.

Het opzetten van een Omnichannel strategie
Allemaal nieuwe kanalen in een klap toevoegen aan jouw bedrijfsstrategie is moeilijk voor elkaar te krijgen. Hierom wordt er vaak in stappen gewerkt. Bij elke stap breidt jij je verder uit, en leg je weer een nieuw kanaal als focus.

Het onderhouden van al deze verschillende verkoopkanalen kan een hele klus zijn. Maak jij echter gebruik van een PIM systeem? Dan kan dit jou enorm veel tijd schelen! Niet alleen maakt een PIM systeem het updaten en uploaden van productinformatie naar verschillende kanalen makkelijker en sneller, het helpt ook met de kwaliteit ervan. Met een PIM verminder je de kans op fouten waardoor jouw productinformatie consistent en accuraat wordt weergegeven op alle kanalen. Dit verhoogt niet alleen de verkoopkansen, maar verbetert ook de merkreputatie en klanttevredenheid.

Conclusie
In het kort is een Omnichannel strategie ideaal als jij jouw klantenkring wil uitbreiden en je meer consistent wil zijn met jouw merkbeleving. Een PIM systeem kan jou hier ideaal in ondersteunen door het werk niet alleen kwalitatief beter te maken, maar ook door jou tijd te besparen.

Wil je meer weten over wat een PIM systeem allemaal kan betekenen voor jouw bedrijf? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. We geven je graag advies!

Andere berichten