Overstappen PIM
/

Hoe moeilijk is overstappen naar een nieuwe PIM?

Een product of dienst vooraf goed inschatten kan lastig zijn. Misschien sluit het op het begin wel aan, maar blijkt het op lange termijn toch niet de juiste oplossing voor jouw bedrijf. Gelukkig kan je in de meeste gevallen gewoon overstappen naar een nieuwe oplossing…

Toch wordt dit niet zo snel gedaan. Mensen blijven namelijk vaak bij dezelfde gewoontes hangen, omdat verandering meer werk kost. Maar wist jij dat het overstappen naar een nieuwe PIM, een stuk minder complex is dan het implementeren van je eerste PIM?

Overstappen naar een nieuwe PIM

Doordat jouw productdata (als het goed is) al is gecentraliseerd in je huidige PIM, is het overstappen op een nieuwe PIM niet zo complex meer. Het is wel belangrijk om hier de huidige situatie uitgebreid te analyseren en te vergelijken met de gewenste en toekomstige situatie. Wat wil je behouden, en wat moet er anders?

Vaak kan een groot gedeelte van jouw datamodel in stand gehouden worden. De meeste PIM systemen gebruiken namelijk dezelfde attribuuttypes en dezelfde concepten zoals classificaties. Indien dit bij jouw bedrijf ook het geval is, is het dus voornamelijk een kwestie van overzetten.

De focus ligt voornamelijk op de features die je nieuwe PIM biedt. Als jij hier optimaal gebruik van wil maken dan zullen er wel wijzigingen plaatsvinden in jouw bedrijf. Denk op het vlak van productdata, maar ook op de processen zelf. Hoe werkt jouw bedrijf met PIM, en welke zaken hieromheen moeten aangepast worden? Bij een goede PIM implementatie neem je al deze zaken mee.

Een nieuwe PIM, maar dezelfde leverancier

Natuurlijk hoef je niet altijd over te stappen naar een compleet nieuwe PIM. In plaats daarvan kan je ook je huidige versie updaten. Hierbij komen veel van bovengenoemde zaken ook van pas. Dit hebben wij ook meegemaakt bij een van onze eigen klanten. Deze ging van Akeneo CE (Community Edition) naar een Akeneo EE (Enterprise Edition) implementatie.

Dit soort werk is nooit simpelweg knippen en plakken. Dan ga je namelijk compleet voorbij aan alle leuke nieuwe voordelen van de grotere versie. Daarom beginnen wij bij een project als deze altijd met een Fase 0 waarin wij de huidige en gewenste situatie onderzoeken. Zo kunnen wij het gat tussen de oude PIM versie en de nieuwe goed analyseren en opvangen.

Ons advies aan jou

Blijf kritisch kijken naar jouw systemen. Voldoen deze nog aan jouw huidige wensen? Ontvang je voldoende support van je leverancier? Als een van deze vragen beantwoord wordt met een “nee” dan is het slim om onderzoek te doen naar een eventuele vervanging. Dit proces hoeft echt niet zo moeilijk te zijn als je misschien verwacht, en het brengt je veel voordeel in de toekomst!

Twijfel jij of ben je simpelweg niet tevreden met je huidige PIM systeem? Neem dan gerust contact met ons op voor vrijblijvend advies, we helpen graag.

Andere berichten