Jouw data is goud waard
/ /

PIM in 2023: Jouw data is goud waard

Teveel bedrijven denken te makkelijk over productinformatie. Ze slaan het overal en nergens op, kijken niet kritisch naar welke gegevens echt belangrijk zijn en delen alles zomaar met de buitenwereld. Dit zijn niet zaken waar je bedrijf op zou vastlopen, maar je laat wel enorm veel potentieel liggen.

Gegevens zijn tegenwoordig namelijk goud waard. En denk hierbij niet alleen aan klantgegevens, welke een goudmijn zijn op zich, maar ook aan productinformatie. Goede productinformatie is namelijk helemaal niet zo vanzelfsprekend als veel mensen denken. En dat terwijl goede productinformatie jou extra omzet op kan leveren!

Wees kritisch op je data
Allereerst moet jij kritisch zijn op de data die je bezit. Je moet niet alles willen vastleggen, dit vertraagt jouw systemen alleen maar en zorgt voor minder overzicht. Sla in plaats daarvan alleen de informatie op die noodzakelijk is. Hiermee hou je jouw organisatie en werkprocessen overzichtelijk en soepel.

Maar… hoe weet je welke data noodzakelijk is?

Denk bij onnodige data aan attributen die bijgehouden worden, maar niet uitmaken voor de consument. Als jij niet weet welke attributen dit zijn, dan is het slim om een doelgroeponderzoek uit te voeren. Hiermee kan je uitgebreid onderzoeken wat de behoefte van jouw klanten is, en welke klantenreis ze doormaken bij het kopen van jouw producten. Als deze zaken niet goed overeenkomen met jouw bedrijf, dan weet je precies wat je nog moet toevoegen en wat je kan weglaten aan jouw data.

Geef niet al je data vrij
Als jij bovenstaande in acht hebt genomen, en precies weet wat jouw klanten nodig zijn voor hun klantenreis, dan moet je nog steeds opletten met wat je deelt. Je wil namelijk niet zomaar al jouw data vrijgeven aan jouw concurrenten. Maar tegelijkertijd wil je wel je consument zo goed mogelijk informeren. Wat is hier de juiste middenweg?

Dit verschilt per bedrijf en ligt compleet aan jouw situatie. Het verschilt bijvoorbeeld per sector hoeveel productinformatie er algemeen bekend is en gedeeld wordt. Zo kennen wij een aantal bedrijven die heel selectief zijn met hun datadistributie, en niet al hun informatie aan al hun afnemers doorgeven. Als al hun klanten namelijk precies hetzelfde bieden dan kunnen ze onderscheiding zoeken door het aanpassen van de prijs. En een prijsspiraal naar beneden wil je zeker voorkomen!

Ook kennen wij branches waarbij uitgebreide productinformatie schaars is, en het echt bij elkaar geschraapt moet worden. Ook in deze situatie wil je niet alle productinformatie gemakkelijk delen, want dan kunnen jouw concurrenten gratis van jouw vruchten plukken. Je wil jezelf onderscheiden en kwaliteit bieden, daarom moet jij je er bewust van zijn hoe jij jouw data deelt.

Hoe deel je de data?
De meeste bedrijven met een eigen webshop willen vaak dat dit de hoofdbron is voor klanten om aan hun producten te komen. Dit heeft namelijk meerdere voordelen. Zo heb jij bij een eigen webshop alles zelf in de hand, en ontvang je alle klantdata.

Nu is het belangrijk dat ook Google weet dat jouw webshop de prominente bron is. Anders gaat Google andere webshops of groothandels die jouw producten verkopen boven jouw webshop aanbevelen, en dan werkt het algoritme tegen je. Dit kan je voorkomen door producten als eerst op jouw eigen webshop online te plaatsen, en hier de meeste productinformatie aan toe te voegen. Daarnaast is het altijd slim om jouw bedrijfsnaam in je producten te noemen, indien ze via een ander kanaal verkocht worden. Zo creëer je herkenbaarheid met je merk.

Maar natuurlijk is dit, zoals meerdere genoemde zaken, compleet afhankelijk van jouw situatie. Zo kan het zijn dat jouw klantenreis juist aangeeft dat andere kanalen beter zijn voor de verkoop van jouw producten. En dit vereist weer een andere strategie.

Wil jij advies gericht op jouw specifieke situatie? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. We helpen je graag verder.

Andere berichten