Wat is het Digitale Product Paspoort?
Het digitale productpaspoort (DPP) is een initiatief van de Europe Unie om de circulariteit van producten te bevorderen. Je moet het zien als een digitaal document dat niet alleen informatie bevat over de samenstelling van een product, maar ook over de levenscyclus, productie en levensduur.
Een hoop informatie om te verzamelen dus! Maar wel met een aantal voordelen voor verschillende partijen. Zo is alle informatie in het DPP transparant voor iedereen. Denk aan fabrikanten, tussenhandel, eventuele reparatiediensten en consumenten. Daarnaast stimuleert deze transparantie bedrijven om hun producten duurzamer te produceren.
Natuurlijk heeft ook de overheid er voordeel bij, zij kunnen de informatie namelijk gebruiken om hun beleid rondom producten verder te ontwikkelen. In deze blog behandelen wij wat het DPP precies inhoudt, en waarom het belangrijk is voor jouw bedrijf.
Wat staat er precies in het Digitale Product Paspoort?
- Productinformatie: Basisgegevens over het product zoals naam, merk, model en serienummer.
- Productie en materiaalinformatie: Details over waar, wanneer en hoe het product is gemaakt. Denk aan herkomst van de grondstoffen en informatie over de leverancier.
- Eigenaarschap en transacties: Vorige en huidige eigenaar, data transacties.
- Reparatie informatie: Overzicht van alle reparaties met de reden en eventuele problemen met het product.
- Duurzaamheidsinformatie: CO2 voetafdruk van productie tot recycling.
Waarom is het DPP belangrijk?
Hoewel de details van het DPP nog in ontwikkeling zijn, is het Digitale Product Paspoort al wel goedgekeurd door Europa. De impact onder leveranciers en handelaren zal enorm groot zijn wanneer de doorvoering uiteindelijk plaatsvindt… en dat duurt misschien minder lang dan je denkt.
Voor nu zijn er namelijk al twee belangrijke data gedeeld over het DPP:
- In 2024 moeten de eerste 7 industrieën een start maken met DPP
- In 2027 moeten alle nieuwe producten die verkocht worden in de EU een DPP hebben.
Dit zijn de eerste 7 industrieën die aan het DPP moeten voldoen:
- Alles met een batterij erin
- Alles wat als kleding wordt gezien
- Alles in de bouw- en installatiesector
- Alle multi-use plastics
- Alle chemicaliën
- Alle transportmiddelen met aandrijving
- Alles onder de noemer “consumentenelektronica”
In Nederland moet er nog gestemd worden over de precieze invulling van het DPP. Maar toch is het niet verkeerd om jezelf al in te lezen en jouw bedrijf erop voor te bereiden indien mogelijk. Het voldoen aan het DPP is namelijk een hele klus, en die informatie wil je niet last-minute hoeven verzamelen.
Meer over het DPP kan je lezen op de website: https://cirpassproject.eu/
Heb je vragen over wat dit voor jouw productinformatie gaat betekenen? Neem dan gerust contact met ons op, wij kijken met jou mee en helpen je graag met vrijblijvend advies.