B2B en D2C erbij
/ /

B2B en D2C: Neem jij ook een markt erbij?

Iedereen met een webshop wil veel verkopen, dat is logisch. Maar wat is je doelgroep, de markt waar jij aan verkoopt? Aan wie verkoop jij de meeste producten, en aan wie wil jij nog meer verkopen?

Dit is belangrijk omdat niet alleen de markt veranderd, maar misschien ook de ambities van jouw bedrijf. We zien steeds vaker dat B2B bedrijven overwegen om ook de D2C markt aan te gaan snijden. Wat zijn de voordelen van deze verschillende markten? En waar moet je op letten?

Is het een slimme beslissing?

Het verschil tussen B2B en D2C
De verkoop van een B2B (Business to Business) bedrijf is volledig gericht op andere bedrijven, terwijl D2C (Direct to Customer) bedrijven juist direct aan de consument willen verkopen. Beide zijn prima keuzes, maar waarom zou je ervoor kiezen om naast B2B ook D2C te gaan verkopen?

De E-commerce markt heeft in de laatste jaren een grote groei meegemaakt. Er zijn steeds meer consumenten online te vinden en dit maakt de D2C markt extra interessant. Deze consumenten willen vaak genoeg rechtstreeks bij de fabrikant kopen, maar zijn voornamelijk op online marktplaatsen te vinden zoals Amazon en Bol.com.

Een belangrijke reden waarom bedrijven kiezen voor D2C naast hun B2B verkoop is dat ze op die manier meer controle hebben over de verkoop van hun producten. Waardoor dat komt? Bij B2B verkoop gaat het vaak om grote orders aan bedrijven. Hierdoor verkoop je wel veel producten in een keer, maar het kan lastig zijn om een beeld te krijgen van de eindgebruiker. Bij D2C verkoop hebben bedrijven direct contact met de consument, hierdoor kunnen ze beter inspelen op de behoeften en wensen van hun klanten. Dit kan resulteren in hogere verkoopcijfers

Het toevoegen van D2C, is dat slim?
Sowieso is het belangrijk om de risico’s en voordelen van beide modellen af te wegen tegenover jouw bedrijf. In hoeverre past D2C bij de huidige bedrijfsstrategie en klantenkring, hoe past het bij jullie missie en visie? Het kan bijvoorbeeld zijn dat het toevoegen van D2C-verkoop extra investeringen vergt in jouw marketing en logistiek afdelingen. Daarnaast kan het ook invloed hebben op fr bestaande relaties met niet alleen jouw leveranciers maar ook jouw B2B klanten. Wees daarom overtuigt van jouw keuze.

Sowieso moet jij de huidige markt, jouw huidige producten en bedrijf goed onder controle hebben voordat jij iets extra’s er bovenop neemt. Zorg voor goede, duidelijke bedrijfsprocessen en overzichtelijke productinformatie. Dit maakt het toevoegen van nieuwe producten een stuk makkelijker en beter te overzien.

Wil jij meer advies over dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek!

Andere berichten