/

Jouw eigen webshop vs online marktplaatsen

Stel: je hebt een eigen webshop, en je maakt gebruik van verschillende online marktplaatsen.. Waar heb je dan de meeste kans op winst? En wat zijn de voor- en nadelen van de twee?

Het succes van online marktplaatsen

De kans dat jij meer verdient via jouw eigen webshop is niet erg groot. Van alle webshops maakt 80% namelijk weinig winst. En het grootste deel van de omzet, wel 85%, wordt gegenereerd door maar 4% van de webshops. Denk hierbij aan de grote spelers zoals Bol.com en Amazon.

Als we het zo omschrijven klinkt het simpel. Weg met die eigen webshop, en mooi die producten op andere online marktplaatsen delen. Maar laat je niet ontmoedigen, zo makkelijk is het namelijk niet. Online marktplaatsen hebben weer eigen nadelen, en niet elke eigen webshop is onsuccesvol.

Sowieso verkoopt niet elk product even goed bij online marktplaatsen. Bestudeer dit daarom eerst voordat je een beslissing maakt. Daarnaast stellen online marktplaatsen vaak hoge eisen aan jouw bedrijf. Deze eisen gaan bijvoorbeeld over de beschikbaarheid van jouw producten of de levertijd. Zo heb je niet alles zelf voor het zeggen.

Daarnaast zijn er nog andere nadelen zoals:

  • Je betaald vaak een grote vergoeding over jouw omzet
  • Jouw producten staan direct naast jouw concurrenten
  • Er zijn weinig manieren om jezelf te onderscheiden
  • Het aantal retouren ligt hoger
  • Je krijgt minder inzicht in de klantdata
  • Je bent afhankelijk van de marktplaats

Een grotere beschikbaarheid van jouw producten en de grotere bezoekersaantallen wegen vaak wel op tegen de nadelen. Maar zoals eerder genoemd wisselt dit ook per product, en per bedrijf. Wat slim is heeft te maken met jouw eigen strategie en doelen.

Jouw eigen webwinkel

Het is een mogelijkheid om een webwinkel te onderhouden naast de online marktplaatsen, maar je kan ook je focus leggen op maar één van de twee. Doorgaans raden wij dit niet aan. Als klanten jou op meerdere locaties kunnen vinden, dan heb je meer contactpunten. Dit is zelden negatief. Denk wel goed na over welke online kanalen je gebruikt. Bol.com is bijvoorbeeld ideaal voor goedkope producten, maar voor de duurdere producten wil je het vaak liever zelf verkopen.

Een groot positief punt van een eigen webwinkel is het kunnen bijhouden van een eigen klantenbestand. Dit kan je analyseren en gebruiken voor verbeteringen in jouw webshop, wat kan leiden tot meer omzet. Daarnaast heb je met een eigen webwinkel alles ook zelf in de hand. Je kan precies uitstralen wat je zelf wil, de productinformatie geven die je wil en je eigen beleid hanteren. Dit geeft wel het nadeel van extra werk en het zelf moeten onderhouden. Hiervoor heb je gelukkig altijd hulpmiddelen, zoals bijvoorbeeld een goed geïmplementeerde PIM.

Heb jij meerdere verkoopkanalen, en/of een eigen webshop, maar heb je moeite om deze te onderhouden? Dan kunnen wij jou helpen met een PIM systeem. Dit maakt het managen van productinformatie eenvoudig, efficiënt en overzichtelijk. Ben je benieuwd? Neem vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden.

Andere berichten