Win met Personalisatie
/ / /

Sla je slag met personalisatie

Pas jij geen personalisatie toe in de verkoop van jouw producten? Dan loop jij veel inkomsten mis. De verkoopwereld wordt namelijk steeds persoonlijker ingestoken, ook online. Er zijn zoveel verschillende webshops en producten, hoe zorg je dat de consument voor jou kiest? Personalisatie kan hier een grote factor in wezen.

Hoe zit de markt in elkaar?
Personalisatie is niet alleen belangrijk voor de D2C (Direct to consumer) markt, ook voor B2B (business to business) is het steeds meer van toepassing. Zo heeft een recent onderzoek van Smarter HQ uitgewezen dat 72% van de klanten van B2B bedrijven alleen zaken wil doen met een bedrijf die gepersonaliseerde berichten stuurt. Het maakt namelijk niet uit of degene die jouw producten zoekt dit particulier of vanuit een bedrijf doet, het blijft een individueel persoon. Dit maakt dat een persoonlijke aanpak altijd sterk is. Laat jouw bedrijf vertrouwd aanvoelen voor de klant.

Geen enkele doelgroep staat stil in de tijd, daarom moet jij met jouw bedrijf meegroeien met de ontwikkelingen die spelen. Anders kom je achter te liggen. Zo wordt nu bijvoorbeeld bijna overal verwacht dat een product binnen 24 uur geleverd kan worden, en wordt je in de meeste mails met voornaam aangesproken. Doe jij dit niet? Dan valt het op.

Dit betekend dat jij niet in eenn keer jouw website en strategie klaar kan hebben voor 10 jaar. Je hoeft het niet elke maand aan te passen, maar hou de trends in de gaten en blijf jouw marketingstrategieën vernieuwen. Verlies de markt niet uit het oog.

Wat is personalisatie?
Personaliseren begint bij het ontdekken van jouw doelgroep. Wanneer jij hierop inspeelt, en de klanten persoonlijk aanspreekt.. dan ben je bezig met personaliseren. Het onderzoek wat je doet naar jouw doelgroep is daarom ook erg belangrijk. Vind antwoord op vragen zoals:

  • Hoe vinden mijn klanten mijn producten?
  • Waarom kopen ze mijn producten?
  • Zijn de klanten tevreden met mijn service?
  • Op welk punt haken nu de meeste klanten af?

Antwoorden op vragen als deze kan je vinden d.m.v. van bijvoorbeeld enquêtes, reviews en het analyseren van jouw eigen data.

Hoe ver gaat personalisatie?
Personalisatie kan je op enorm veel aspecten van jouw verkoopproces toepassen. Als allereerst jouw webshop. Hier kan je producten aanbevelen naast de producten die de consument in het winkelwagentje heeft. Wist je dat het zelfs mogelijk is om de homepagina van jouw webpagina aan te passen naar de voorkeuren van de specifieke websitebezoeker? Zo kan je ervoor vinden dat de juiste producten bij de klant terecht komen zonder dat ze er specifiek naar hoeven te zoeken.

Naast deze mogelijkheden op de website is een van de belangrijkste aspecten jouw communicatie met de klant. Dit gaat niet alleen via de klantenservice, maar ook via email. Zorg ervoor dat jouw klant op de hoogte is van zijn bestelling, en eventuele interessante promoties. Zelfs promoties kunnen automatisch op maat worden gemaakt voor de klant door te kijken naar hun zoek en aankoophistorie.

Wat heb je nodig voor goede personalisatie?
Data is enorm belangrijk als jij wil gaan personaliseren. Je wil namelijk niet jouw harde werk alleen op aannames baseren, maar op feiten. Een PIM systeem kan jou hier goed bij ondersteunen. Zo heb je met een PIM alle productinformatie op één centrale plek. Hier kan je o.a. productinformatie verrijken, de kwaliteit controleren en de data doorsturen naar andere verkoopkanalen. Dit laatste is vooral interessant omdat jij jouw producten wil verkopen op de plaatsen waar jouw doelgroep te vinden is. Een PIM maakt het onderhouden van al deze verscheidene kanalen een fluitje van een cent!

Daarnaast zijn er ook veel andere mogelijkheden te ontdekken rondom personalisatie. Iedereen probeert het steeds een stap verder te brengen. Denk bijvoorbeeld aan Bol.com die een persoonlijk pakketje stuurt wanneer er iets mis is gegaan bij een bestelling, het imago van Coolblue of een persoonlijk cadeau die je krijgt bij jouw aankoop

Wanneer jij personalisatie toepast in jouw bedrijf zal je meer omzet draaien en zullen jouw klanten meer tevreden zijn. Een win-win situatie! Heb jij hier vragen over, of wil je meer weten over PIM in het algemeen? Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag met een vrijblijvend gesprek!

Andere berichten