Visual search
/ / /

Vind jouw producten met Visual Search

Heb jij al gehoord van Visual Search? Het is een spannende nieuwe technologie waarmee je producten kan vinden door te zoeken op afbeeldingen in plaats van tekst. Dit is niet alleen handig voor klanten, maar ook voor bedrijven.

Wil meer weten over deze nieuwe technologie? En wil je weten hoe PIM jouw bedrijf hiermee kan helpen? Lees dan vooral verder!

Hoe werkt Visual Search?
Via machine learning worden afbeeldingen geanalyseerd en worden producten geïdentificeerd op visuele kenmerken zoals vorm, kleur en patroon. Het enige wat een klant dan hoeft te doen is een foto maken van het product dat ze willen. De Visual Search engine scant dan de afbeelding en geeft vervolgens resultaten van vergelijkbare producten weer.

Het klinkt misschien nog als iets wat weinig gebruikt wordt, maar dan weet je waarschijnlijk niet dat dit al een standaard feature is in nieuwe telefoons. Tegenwoordig hebben veel modellen namelijk automatisch Google Lens geïnstalleerd. Hierdoor kan je simpelweg een foto maken van een trui die iemand draagt om uit te zoeken waar jij het online kan vinden. Maar denk ook aan gereedschap, eten en drinken en andere zaken. Je vind de juiste informatie met een simpele klik.

De voordelen van Visual Search
Visual Search geeft enorm veel gemak. Je hoeft niet meer verschillende omschrijvingen te proberen, maar je gebruikt gewoon een foto. Zo kan je niet alleen efficiënter en intuïtiever zoeken, maar kan je ook producten opzoeken waarvan je de naam niet meer weet. Of bijvoorbeeld een product wat je hebt gezien in een tv-programma.

Ook bedrijven kunnen profiteren van Visual Search. Je kan hiermee jouw klanten namelijk een meer gepersonaliseerde winkelervaring bieden. Denk aan suggesties die je kan geven van producten aan de hand van de afbeelding die de klant heeft geüpload. Daarnaast is het een extra manier voor jouw producten om online gevonden worden.

Hiervoor moet je alleen wel beschikken over kwalitatief goede productinformatie en afbeeldingen.

Hoe optimaliseer jij jouw Visual Search kansen met PIM?
Het belangrijkste hier is om jouw productafbeeldingen goed te beheren. Zorg ervoor dat elk product kwalitatief hoge foto’s heeft vanaf meerdere aanzichten. Daarnaast moeten jouw afbeeldingen goed gelabeld zijn en geoptimaliseerd worden voor zoekmachines.

PIM (Product Information Management) kan jou hiermee helpen. Het geeft jou namelijk een centraal punt voor al jouw productinformatie, waardoor het gemakkelijker wordt om consistente en nauwkeurige informatie te bieden op al jouw kanalen. Dit is positiever voor de klant en voor zoekmachines.
Verbeter de productervaring en optimaliseer jouw afbeeldingen voor de klant. Door de juiste systemen te gebruiken kan jij jouw productafbeeldingen simpel beheren, en de kwaliteit ervan verhogen. Zo worden jouw producten sneller gevonden en verhoog jij je omzet.

Wil je meer weten over wat PIM bij kan dragen aan jouw kansen om online gevonden te worden? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek, we helpen je graag!

Andere berichten