Wat zijn de voor- en nadelen van online marktplaatsen?
Verkoop jij je producten alleen op jouw eigen kanalen zoals je webshop en/of fysieke winkel? Of ben jij ook op verschillende online marktplaatsen te vinden? Op beide plekken heb je kans op grote winst, maar er zijn ook een aantal nadelen. Wat is zo speciaal aan marktplaatsen, en past het ook bij jouw bedrijf?
De groei van marktplaatsen
Marktplaatsen worden steeds populairder. Eerst hadden we in Nederland alleen bekende marktplaatsen zoals Wehkamp, Bol.com en Amazon, maar er komt steeds meer competitie! Zo heb je nu ook speciale marktplaatsen voor kleding zoals Vinted en United Warderobe. En er zijn zelfs bedrijven die hun eigen marktplaats lanceren, zoals Kaufland in Duitsland.
Naast al deze bedrijven zijn verscheidene social media ook steeds meer verkoopplatformen geworden. Denk hierbij aan Facebook Marketplace en Instagram shopping, maar ook Tiktok en Pinterest. Het voordeel van het gebruik van social media is dat je op deze locaties ook jouw klanten makkelijk kan betrekken. Hierdoor kan je feedback over je producten verzamelen, wat kan helpen voor jouw klanttevredenheid.
Maar met zoveel verschillende plaatsen om jouw producten te verkopen, hoe kan je ooit de juiste keuzes maken? En hoe kan je überhaupt zoveel kanalen onderhouden?
De voor- en nadelen
Maak jij gebruik van online marktplaatsen? Dan worden jouw producten aan een breder publiek getoond, waardoor je grotere merkbekendheid krijgt. Maar tegelijkertijd kost het jouw bedrijf veel meer werk om de producten online te gooien, en sta je wel direct naast je concurrentie.
Wist jij dat van alle webshops 80% relatief weinig winst maakt? Het grootste deel van de omzet ligt namelijk bij maar 4% van de webshops. Denk hierbij aan de grote marktplaatsen zoals Bol.com en Amazon. Hier verkopen kan jouw bedrijf dus een enorme boost geven aan omzet. Maar zoek van tevoren wel uit of de marktplaats past bij jouw merk. Niet elk product is namelijk voor elke marktplaats geschikt.
Daarnaast zijn er ook andere zaken waar je rekening mee moet houden bij online marktplaatsen:
- Je betaald vaak een grote vergoeding over jouw omzet
- Je kan jezelf moeilijker onderscheiden
- Retouraantallen liggen hoger
Hoewel deze minpunten meewegen, zijn de grote bezoekersaantallen en de grotere beschikbaarheid van jouw producten het vaak wel waard. Daarnaast is een grotere merkbekendheid creëren ook altijd goed. Je werkt dan aan een sterkere toekomst.
Meerdere kanalen onderhouden
Heb je hulp nodig met het onderhouden van al deze verkoopkanalen? Dan raden wij zeker een PIM systeem aan. Via deze centrale bron van informatie kan je namelijk al jouw andere verkoopkanalen vullen. Een PIM bespaard jou hiermee niet alleen veel tijd, maar verhoogt ook nog eens de kwaliteit van jouw productinformatie. Met een centrale bron van waarheid is al jouw productinformatie namelijk altijd up-to-date en compleet!
Wil je meer weten over de voordelen van een PIM systeem voor online marktplaatsen? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek, we helpen je graag!