Simpel met Calago PIM minder handwerk
/ /

Simpel werken met PIM: Minder handwerk

Zie jij wel eens op tegen bepaalde content werkzaamheden, omdat ze herhalend en niet uitdagend zijn? Kijk dan eens naar het automatiseren van deze taken. Dit vermindert handwerk, geeft jou meer tijd om aan belangrijkere taken te besteden en verhoogt ook nog eens jouw werkplezier!

Verminder kopieer en plakwerk met PIM
Ben jij ook zat van het constant kopiëren en plakken van productinformatie? Dit komt namelijk vaker voor dan je verwacht. Denk aan communicatie met een collega over een product, het toevoegen van producten van jouw leverancier of het versturen van jouw productinformatie naar verschillende kanalen. Veel bedrijven doen dit allemaal nog met de hand. Niet alleen is dit herhalend en demotiverend, het is ook nog eens erg foutgevoelig. Hoe vaker productinformatie namelijk opnieuw wordt verstuurd en aangepast, hoe meer ruimte er is voor fouten en versieproblemen.

Met een PIM systeem loopt alles rondom productinformatie via één centrale locatie. Dit geeft jou niet alleen overzicht, maar maakt jouw werkzaamheden ook nog eens een stuk makkelijker. Laten we daarom eens kijken hoe een PIM de eerder genoemde voorbeelden versimpeld en automatiseert.

  • Communicatie met jouw collega over een product

Wanneer jij wil dat een collega productinformatie toevoegt of aanpast, dan hoef je deze met een PIM systeem geen mail meer te sturen. In plaats daarvan biedt een PIM systeem een handige workflow functie. Hiermee wordt jouw collega automatisch bericht wanneer deze aan de beurt is om aan de productinformatie te werken.
Er worden geen verschillende bestanden meer heen en weer gestuurd en iedereen weet precies waar alle productinformatie te vinden is. Versieproblemen zijn hiermee verleden tijd.

  • Het toevoegen van producten van jouw leverancier

Dit kan nog wel eens een vermoeiende taak zijn. Soms wordt de productdata door de leverancier namelijk anders aangeleverd dan je zou willen. Denk hierbij al aan kleine verschillen zoals het noteren van een kleur als “blue” in plaats van “blauw”. Dit moet je dan allemaal handmatig doorlopen en aanpassen zodat het in jouw systemen past.

Met een PIM systeem verloopt dit een stuk soepeler. Dit hele proces kan je namelijk automatiseren. Zo kan je een leveranciersportaal creëren waarin de productinformatie rechtstreeks ingevoerd kan worden. Nadat de leverancier de data ingevuld heeft wordt het automatisch gecontroleerd voordat het in jouw PIM systeem gaat, en worden waarden aangepast om met jouw informatie te matchen.

  • Het versturen van productinformatie naar verschillende kanalen

Dit kan een hele klus zijn omdat veel marktplaatsen hun eigen eisen hebben voor productinformatie. Een PIM systeem kan dit allemaal voor jou automatiseren, waardoor jij niet aparte lijstjes met kanaalspecifieke productinformatie handmatig hoeft bij te houden en in te voeren. Met een PIM systeem kan je de juiste productinformatie naar de juiste kanalen versturen met een simpele klik.

Kortom: Een PIM vermindert handwerk
Wat wij in deze blog benoemd hebben is maar een klein deel van de voordelen die een PIM jou kan bieden. Zo vermindert een PIM bijvoorbeeld ook handwerk doordat je aanpassingen in bulk kan maken en zijn er nog veel meer andere voordelen.

Maar met zoveel verschillende manieren waarop jij handwerk kan verminderen, en de hoeveelheid verschillende PIM systemen, is het goed zoeken naar wat past bij jouw bedrijf. Als jij hier persoonlijk advies over wil hebben kan je gerust contact met ons opnemen voor een vrijblijvend gesprek. We helpen je graag!

Andere berichten