Wat betekent het DPP voor jouw PIM?
/

Wat betekent het Digitale Product Paspoort (DPP) voor jouw PIM?

In onze laatste blogs heb je kunnen lezen wat het Digitale Product Paspoort is en wat jij kan doen om jezelf op het DPP voor te bereiden, maar wat betekend deze ontwikkeling eigenlijk voor jouw PIM systeem?

Momenteel zijn nog niet alle specifieke eisen en wetgeving voor het DPP vast bepaald, maar toch kan jij jouw PIM alvast voorbereiden. Het DPP vraagt namelijk om veel extra informatie, en dat is lastig om te realiseren op korte termijn. Daarom is onderstaand advies gebaseerd op de informatie die we nu hebben. Wordt er meer bekend over het DPP? Dan publiceren we een nieuwe blog. En daarnaast kan je altijd contact met ons opnemen voor gerichter advies.

Koude productinformatie voor jouw PIM

Het DPP bevat zoveel informatie, dat niet alles geschikt is voor jouw PIM. Maar voor “koude” productinformatie is dit wel het geval. Koude informatie wordt eenmalig ingevoerd en veranderd doorgaans niet meer. Dit omvat basisgegevens over het product, zoals de productnaam, merk, model en het GTIN-13 (Global Trade Item Number). Maar kan ook gaan over de DPP verplichte informatie over duurzaamheid (deels) en documenten over garanties en reparaties.

Verschillende informatieniveaus in PIM

Een PIM systeem verwerkt informatie op verschillende niveaus. Zo kan informatie betrekking hebben op een groep producten, of kan het bestemd zijn voor specifiek één artikel. Bepaalde eisen van het DPP gaan op dit artikelniveau, en ook hiervoor is een PIM dus geschikt. Denk hierbij aan bijvoorbeeld informatie over:

  • De fabrikant
  • De gebruikte grondstoffen
  • Distributie

Een ander niveau van informatie zijn serienummers, en ook hierin kan een PIM systeem jou voorzien. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Batchnummers en productiedata
  • Eigenaarschap en transactiehistorie
  • Reparatie historie (met motivatie)

PIM/PXM koppelt op het hoogste niveau (product) alle informatie aan elkaar als een Single Source of Truth.

Een bron van waarheid met een PIM

Door jouw DPP-gegevens in jouw PIM-systeem te integreren behoudt je een “Single Source of Truth” voor jouw productinformatie. Hierdoor kun je op één plek nauwkeurige, consistente en gedetailleerde informatie over al jouw producten beheren en verspreiden. Dit is van onschatbare waarde voor detailhandelaren, groothandelaren en leveranciers, omdat het helpt om productinformatie foutloos en actueel te houden. Het stelt jou in staat om efficiënter te werken, klanttevredenheid te verhogen en de DPP-vereisten te waarborgen.

Conclusie

Het Digitale Product Paspoort vereist veel nieuwe informatie, wat van invloed kan zijn op jouw PIM-systeem en de manier waarop je productinformatie beheert. Door je voor te bereiden op de komst van het DPP en een aantal van deze gegevens al effectief te integreren, kun je jouw bedrijf positioneren voor succes.

Als je meer wil weten over het DPP en PIM dan staan wij altijd klaar om je te adviseren en te begeleiden. Neem gerust contact met ons op voor vrijblijvend advies. Samen kunnen we ervoor zorgen dat jouw bedrijf klaar is voor de toekomst van productinformatiebeheer!

Andere berichten