Meer bereik met meer kanalen
/ / /

PIM in 2023: Meer bereik met meer kanalen

Hoe bereik jij meer klanten? Een simpel antwoord daarop is om met meer kanalen te werken. Dit is een Omnichannel strategie, wat inhoudt dat jouw klanten via verschillende manieren bij jouw producten of diensten terecht kunnen komen.

Dit is alleen niet zo makkelijk als het klinkt. Je moet namelijk met veel zaken rekening houden. Zo is niet elk platform geschikt, en moet je alles wel goed kunnen onderhouden. Hoe zorg jij ervoor dat je niet overweldigd raakt? En dat het echt wat toevoegt?

Merkbeleving
Allereerst de merkbeleving. Dit is belangrijk omdat je herkenbaarheid wil creëren voor jouw merk door overal dezelfde kwaliteit uit te stralen. Zonder herkenbaarheid worden klanten namelijk niet loyaal aan jouw diensten en producten. Een enkele aankoop is leuk, maar een blijvende klant is nog veel beter.

Hoe je dit bereikt? Denk aan goede productinformatie en marketing. Wees uitgebreid in de productkenmerken en voeg bijvoorbeeld jouw bedrijfsnaam/merknaam toe aan de titel van het product, en plaats je logo op de bijgevoegde foto’s. En daarnaast is natuurlijk de kwaliteit van jouw producten belangrijk. Zorg ervoor dat het gebruiksvriendelijk is.

Kanaalkeuze
De kanaalkeuze is ook belangrijk. Je moet niet meer onderhouden dan je aankan, en de kanalen moeten ook nog eens passen bij jouw producten. Het soort kanalen wat wij hierbij bedoelen zijn bijvoorbeeld:

  • Fysieke winkels
  • Webshops
  • Sociale netwerken
  • Marktplaatsen en partnernetwerken

In eerste instantie proberen bedrijven het soms uit te houden met alleen hun eigen webshop, maar helaas valt hier vaak niet de meeste winst. Het grootste deel van de online omzet, wel 85%, wordt namelijk door maar 4% van de webshops gegenereerd. In deze 4% vind je grote spelers zoals Bol.com en Amazon. Waarom zou je daar geen gebruik van maken?

Voor- en nadelen van marktplaatsen
Toch zijn online marktplaatsen ook niet vrij van nadelen . Zo verkoopt niet elk product hier even goed, en er worden vaak hoge eisen gesteld aan jouw bedrijf. Denk bij dit laatste aan de beschikbaarheid van jouw producten of levertijden. Doe daarom goed onderzoek naar welke marktplaats past bij jouw bedrijf.

Daarnaast moet je bedenken dat:

  • Je vaak een vergoeding betaald over jouw omzet;
  • Jouw producten naast jouw concurrenten te vinden zijn;
  • Je meer retouren krijgt;
  • Je minder inzicht krijgt in jouw klantdata.

Het voordeel van meer bereik en meer omzet weegt echter toch vaak tegen deze nadelen op. Al ligt dit natuurlijk ook aan jouw producten, strategie en doeleinden. Ook moet je bekijken of jouw bedrijf wel de capaciteit heeft om meerdere kanalen te onderhouden.

Soepele en tijdbesparende publicaties
Met meer publicatiekanalen heb jij ook bakken meer werk. Jouw producten moeten nu immers op verschillende kanalen worden gepubliceerd, en elk kanaal heeft waarschijnlijk eigen specifieke eisen voor de productinformatie. Daarnaast is het tegenwoordig steeds moeilijker om aan meer personeel te komen. Daarom kan jij je beter focussen op het efficiënter maken van jouw publicatieketen indien jij bezig gaat met meer kanalen. Een PIM systeem kan jou hier goed van dienst zijn.

Een PIM systeem kan jou bij een omni-channel strategie namelijk veel dubbel werk besparen, en maakt het mogelijk om alle productinformatie via één centrale locatie naar alle gewenste kanalen te sturen. Dit scheelt niet alleen tijd, maar zorgt er ook voor dat jouw informatie minder foutgevoelig is.

Ben jij bezig met een omni-channel strategie en wil je weten of PIM hieraan kan bijdragen? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op, we helpen graag!

    Andere berichten