/ / /

Help je klanten met hun productkeuze

Heb jij wel eens in een winkel staan twijfelen over een product, omdat er overweldigend veel soorten beschikbaar zijn? Denk aan verschillende kleding, nootjes of bijvoorbeeld een fiets. Tegenwoordig heeft bijna elk product diverse varianten, en soms kan je door de bomen het bos niet meer zien.

Wanneer iemand lang twijfelt kunnen er verschillende dingen gebeuren:

  1. Ze komen uiteindelijk tot een weloverwogen beslissing en kopen een product.
  2. Ze geven op en nemen “maar gewoon een product mee”, wat vaak een bekender merk is of de goedkoopste variant.
  3. Ze zien af van de koop.

Optie één is wat je wil. Hier is namelijk de kans van ontevredenheid over de koop het kleinst, en draai je omzet. Maar wist je dat online juist optie drie vaker gebeurt? Het bezoeken van een webshop kost namelijk minder moeite dan fysiek naar een winkel gaan. Als een bezoeker maar niet overtuigd raakt en het opgeeft dan zijn ze in een klik weg van de website.

Om dit te voorkomen moet je jouw klanten helpen met het maken van hun productkeuze. Maar hoe pak je dit aan?

Hoe help je een twijfelende klant?

Hoe lang er wordt nagedacht over producten wisselt natuurlijk enorm per product en per klant. Maar wanneer het gaat over iets waar de klant onbekend mee is en waar een hoog prijskaartje op zit, dan heb je de langste twijfeltijden te pakken.

Stel je voor: Een mevrouw wil een fiets kopen en komt op jouw webshop terecht… maar ze heeft geen kennis van fietsen en ziet nu opeens in jouw webshop dat er wel 900 varianten zijn. Dit overweldigt haar en ze weet niet waar ze moet beginnen.

Er zijn verschillende manieren waarop je de dame in bovenstaand voorbeeld kan helpen. De hulpmethodes die we hier gaan bespreken zijn productinformatie & filters, aanbevelingen en website efficiëntie.

Productinformatie en filters

Goede productinformatie is enorm belangrijk voor klanten die twijfelen over jouw product. Hierbij moet je ze alleen niet overladen met moeilijke informatie. Let erop dat je alles begrijpelijk verwoord en overzichtelijk weergeeft. En denk ook eens outside of the box. Wat als je de nieuwere functies van de fiets laat zien met een korte video? Of wat als je verschillende blogs schrijft die de keuze vergemakkelijken?

Daarnaast zijn ook filters onmisbaar voor productkeuze. 900 fietsen één voor één bij langsgaan is namelijk geen optie. Begin met selectiefilters die helpen om de keuze te verkleinen. Denk in dit voorbeeld aan het type fiets, dames of herenfiets, elektrisch, etc. De volgende stap is het verder specificeren. Denk hierbij aan fietsverlichting of extra toevoegingen. Deze punten kunnen soms net het verschil maken en helpen om de keuze nog meer te verkleinen.

Aanbevelingen

Aanbevelingen zijn een sterk middel om klanten meer te laten aanschaffen. Denk hierbij aan de tactiek van Amazon waar onder een product aanbevelingen staan onder de term “vaak samen gekocht met”. Een andere methode kan zijn om vergelijkbare producten of accessoires uit te lichten. Maak het voor de klant makkelijk om alles te vinden wat ze nodig zijn. Bij een fiets kan je bijvoorbeeld een fietspomp of fietstassen aanraden.

Als je een stap verder wil gaan kan je de aanbevelingen personaliseren op basis van de klantvoorkeuren en aankoopgeschiedenis (indien dit van toepassing is). Dit vereist goede productdata en een begrip van het gedrag van jouw klanten.

Website efficiëntie

Een lang en ingewikkeld aankoopproces kan leiden tot verveling of extra twijfel bij de klant. Het geeft de klant namelijk extra tijd om na te denken, terwijl de keuze eigenlijk al was gemaakt. Twijfelaars grijpen soms elk klein dingetje aan om toch geen keuze te hoeven maken. Wanneer jouw aankoopproces traag is geef je ze hier de kans voor. Voorkom dit!

Door het keuzeproces te vereenvoudigen met duidelijke, nuttige informatie en handige filters, verhoog je de kans op een snelle en tevreden aankoop.

Makkelijk met PIM

Bovenstaande allemaal implementeren klinkt misschien als een hoop werk, maar dat valt enorm mee als je de juiste systemen gebruikt.

Een Product Informatie Management (PIM) systeem kan enorm behulpzaam zijn bij het beheren van uitgebreide productinformatie. Het geeft je één centrale plek waar jij productgegevens kan opslaan, verrijken en versturen. Dit maakt het proces van accurate en gedetailleerde informatie delen aan klanten een stuk makkelijker en minder tijdrovend.

Wil je hier meer over weten? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag met vrijblijvend advies.

Andere berichten