ROI van een PIM berekenen
/ / /

Hoe bereken je de ROI van een PIM systeem?

Het is het einde van het jaar, de zaken lopen prima, maar er is wel een probleem in jouw bedrijf. Het speelt al even, en je vindt dat er nu toch echt een keer iets aan gedaan moet worden. Het managen van productinformatie kost teveel tijd. Daarom wil je een PIM laten implementeren… maar hoeveel levert dat jou op? Hoe kan jij de uitgave voor een PIM verantwoorden naar het management? Wat is de ROI?

Om een uitgave te verantwoorden moet je de verwachte resultaten kunnen tonen. Met een PIM kan dit lastig zijn, omdat de effecten doorlopen in het hele bedrijf en variëren van werkplezier tot aan omzetverhoging. Daarom vind je in deze blog hoe je de ROI van een PIM systeem kan berekenen. Zodat je een been hebt om op te staan bij je voorstel.

Waarom zou je een PIM overwegen?

Wanneer jij een bepaald systeem gewend bent, een bepaalde gang van zaken, dan zie je niet altijd meer wat er mis loopt. Soms moet je een stap terug doen, en het overzicht bekijken. Wat is verouderd, wat is tijdrovend en waar kan je meer efficiëntie aanbrengen?

Een onderdeel waar vaak verbetert op kan worden is productinformatie management. Een PIM systeem is hiervoor een ideale oplossing, maar het goed laten implementeren is niet goedkoop. Daarom is het belangrijk om te weten of jij genoeg terug krijgt uit jouw investering.

Hierom hebben wij hier 6 voordelen van PIM die kwalitatief zijn gemeten. Wil je uitgebreide en concretere voorbeelden over deze punten? Bekijk dan onze whitepaper over de voordelen van PIM.

  1. Betere conversieratio’s
    Door complete en kwalitatieve productinformatie verbetert PIM de zoekfunctionaliteit en jouw Google-indexering. Dit verhoogt de conversieratio, en de gemiddelde bestelwaarde, met wel 10%.
  2. Minder retouren
    Doorgaans wordt zeker 40% van de online bestellingen geretourneerd. Met een gemiddelde van 25 euro kosten per retour ben je hier veel geld aan kwijt. Een PIM helpt om jouw retour percentage terug te dringen. De meeste van onze zakelijke klanten houden rekening met een vermindering van 10% in het rendement in hun ROI-model.
  3. Efficiënte verrijking
    De verwerking van productinformatie is een onderdeel waar een PIM jouw bedrijf enorm veel tijd mee kan besparen. We horen vaak van bedrijven dat een PIM de werkdruk verminderd en dat hun werknemers een 5x (hoger) rendement in productiviteit verwachten.
  4. Versnelde time-to-market
    Het verkoopklaar maken van een nieuwe SKU kan lang duren. Bij sommige bedrijven loopt dit soms op tot wel 6 weken of langer. Bij Akeneo PIM is er bewezen dat bedrijven nieuwe producten tot wel 70% sneller live krijgen met een PIM.
  5. Eenvoudige catalogusuitbreiding
    Door de eindeloze mogelijkheden van een PIM is het mogelijk om jouw catalogus sterk uit te bereiden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld dropshipping-leveranciers of de creatie van eigen marktplaatsen.
  6. Eenvoudige uitbreidingen van jouw verkoopkanalen
    Wanneer je meerdere verkoopkanalen herken je het probleem. Elk kanaal moet namelijk eigen informatie hebben en dit wordt dan allemaal apart doorgevoerd. Bij een PIM regel je dit centraal vanaf 1 locatie. Dit scheelt enorm veel tijd en maakt het daarmee makkelijker om jouw producten op meer plaatsen aan te bieden.

Wil jij weten wat de ROI van een PIM is voor jouw bedrijf? Download dan hier de rekentool waarmee jij in slechts 1 minuut de ROI van een PIM kan berekenen. Voor meer informatie kan je de andere blogs op onze website bekijken of vrijblijvend contact met ons opnemen voor advies. We helpen je graag!

Andere berichten