AR Augmented Reality
/ / /

Een betere klantervaring met Augmented Reality (AR)

Wil jij voorop lopen met jouw webshop? Vergeet dan niet om gebruik te maken van de nieuwste trends. Dit zorgt er niet alleen voor dat jouw bedrijf meer opvalt, maar als je het goed doet dan verbetert het ook jouw klantervaring en omzet!

Een goed voorbeeld van een trend die steeds meer opkomt in E-commerce is AR. Met AR wordt digitale content, zoals afbeeldingen, video’s en 3D-objecten, toegevoegd aan de echte wereld.

Zou AR jouw webshop kunnen verbeteren?

Het verschil tussen AR en VR
Ten eerste het verschil tussen de bekende begrippen Virtual Reality (VR) dan Augmented Reality (AR). VR is erg populair omdat het een digitale omgeving creëert die je kunt ervaren met behulp van een VR-bril. Dit kan op zijn eigen manier nuttig zijn voor bedrijven, maar staat even los van deze blog.

AR heeft meer directe toepassingen voor E-commerce omdat het digitale content combineert met de echte wereld via een device wat bijna iedereen heeft: een smartphone. AR wordt gedaan door middel van een app of bril die de camera van je smartphone of tablet gebruikt om de omgeving te scannen en daar vervolgens digitale content aan toe te voegen. Dit is ideaal te gebruiken voor producten. Zo kan je met AR bijvoorbeeld virtueel kleding passen of producten in 3D bekijken.

Klantenervaring en AR
Het gebruik van AR kan de winkelervaring van de klant dus een stuk beter maken! Het geeft ze meerdere mogelijkheden om de producten te kunnen bekijken en ervaren. Dit kan hen helpen om een betere beslissing te nemen over wat ze willen kopen. Hierdoor kunnen bedrijven hun conversieratio’s verhogen en klanten beter van dienst zijn.

Een goed voorbeeld van het gebruik van AR in e-commerce is de IKEA Place app. Deze app stelt klanten in staat om meubels virtueel in hun eigen huis te plaatsen, zodat ze kunnen zien hoe het eruit zou zien voordat ze het kopen. Hierdoor kunnen klanten betere beslissingen nemen over hun aankopen en zijn ze minder geneigd om producten terug te sturen.

Maar wist je dat ook bijvoorbeeld engineers, schrijvers en dierentuinen gebruik maken van AR? Denk aan dieren die je naast je ziet staan en verhalen die tot leven komen. De mogelijkheden van AR zijn eindeloos, wees creatief!

Productinformatie en AR
Zonder goede productinformatie wordt de klantenervaring niet veel verbeterd met AR. Vertrouw jij namelijk AR om de afmetingen van jouw kast meteen goed te laten zien? Of wil je ook duidelijke afmetingen tussen de kenmerken lezen?

Daarnaast helpt goede productinformatie ook met het creëren van een goede AR ervaring. Een PIM (Product Information Management) en PXM (Product Experience Management) kunnen hierbij van pas komen. Deze systemen zorgen ervoor dat productinformatie op een makkelijke en consistente manier wordt beheerd en gepresenteerd aan klanten. Hierdoor kunnen bedrijven betere AR-ervaringen creëren en ervoor zorgen dat klanten de juiste informatie over het product hebben voordat ze het kopen.

Augmented Reality
In conclusie, AR biedt veel mogelijkheden voor e-commerce, maar hierin moet je wel creatief zijn. Bij sommige trends hoef je niet het wiel niet zelf uit te vinden, maar bij AR is er nog zoveel onbekend gebied.. dat je best creatief mag zijn.

Wat denk jij van AR? Zou jij het willen overwegen voor jouw bedrijf?

Andere berichten