Verschil PIM en ERP
/

Wat is het verschil tussen PIM en ERP?

Tegenwoordig is er bijna geen bedrijf dat onbekend is met een ERP. Maar niet iedereen is op de hoogte van PIM, en weet het verschil tussen beide systemen. Waarom is een PIM eigenlijk nodig als je al een ERP hebt?

Dit verhelderen wij in deze blog door uit te leggen wat het verschil is, en hoe ze op elkaar aansluiten. Wil je meer weten over prijsbeheer? Lees dan onze vorige blog.

Waarvoor gebruik ik een ERP?

Werkt jij veel met administratie, productie en logistiek? Dan sla je deze informatie op in een ERP. Een ERP is transactioneel gericht, daarom plaats je hierin bijvoorbeeld inkopen en voorraad beheer. In het systeem worden ook stamgegevens en handelsgegevens opgeslagen, maar dit is korte informatie die snel verstuurd kan worden. Denk hierbij aan artikelnummers, voorraad, prijzen en EAN.

Wil je uitgebreide en verfijnde informatie? Dan moet je niet bij een ERP zijn.

Wat is het verschil met een PIM?

Een PIM focust zich op weer compleet andere informatie, voornamelijk rijke commerciële content. Dit is vaste informatie die uitgebreider kan zijn dan ERP met bijvoorbeeld commerciële omschrijvingen, productkenmerken (lengte, breedte, hoogte, materiaal, kleur), diverse product relaties en verschillende media. Denk hierbij aan afbeeldingen en video’s, maar ook uitgebreide artikelomschrijvingen, gebruiksaanwijzingen en nog veel meer. Een PIM krijgt vaak vanuit andere systemen informatie geleverd. Dit kan een ERP zijn, maar er zijn ook andere mogelijkheden zoals Excel en ook handmatige invoer.

Als je een optimale klantbediening wil met relevantie productinformatie, dan is het zeker slim om een PIM te overwegen!

Waarom zou je ERP én PIM nemen?

Een reden om beide te nemen is simpelweg dat ze elkaar goed aanvullen. De basisinformatie kan je kwijt in je ERP, en met je PIM systeem verrijk je deze informatie en breng je het tot een hoger niveau. Dit zorgt ervoor dat jij een beter overzicht hebt van jouw producten, en het draagt bij voor een betere marketing.

Productkenmerken, meerdere assortimenten, attributen en andere structuren van productgroepen zijn omslachtig en soms zelfs onmogelijk in ERP. Hier is het niet flexibel genoeg voor. Een PIM is hiervoor dan wel weer ideaal. Daarnaast kan je via een PIM informatie makkelijk doorsturen naar andere kanalen, zelfs wanneer deze verschillen in informatiebehoefte. Daarnaast zijn er veel automatiseringsmogelijkheden en kan je producten indelen met attributen en families.

Kortom: Gaat jouw data verder dan administratie, productie en logistiek, en heb jij veel producten? Dan is het verstandig om een PIM systeem te overwegen.

Wat doet de concurrentie?

Wellicht heb je wel eens bij concurrenten op de website gekeken en zag je uitgebreide en complete productinformatie. Er is dan een grote kans dat dit bedrijf gebruik maakt van een PIM systeem.

Loop niet achter, en kijk of jouw bedrijf ook baat kan hebben bij een PIM. Hierbij is het slim om te beginnen met een interne analyse. Kan jij alle benodigde productinformatie makkelijk invoeren, vinden en verspreiden? En is het artikelcreatie proces duidelijk, of kost het veel tijd?

Als je problemen hebt met deze analyse, vragen hebt, of simpelweg een frisse blik wil op jouw organisatie dan kan je altijd contact opnemen met Calago voor een vrijblijvend gesprek. Wij voorzien jou graag van advies.

Wil je meer weten over de mogelijkheden? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

Andere berichten