Informatiebehoefte klant
/ / /

Wat is de informatiebehoefte van jouw klant?

Om meteen met de deur in huis te vallen: Weet jij wat de informatiebehoefte is van jouw klanten? Als jij bij deze vraag je wenkbrauw optrekt, omdat je betwijfelt of het een verschil maakt.. dan raad ik zeker aan om verder te lezen.

De informatiebehoefte van een klant is namelijk bij elke branche, elk bedrijf, verschillend. En dit is mooi voor jouw bedrijf. Waarom? Omdat het betekend dat jij nog meer kan doen om je omzet te vergroten. Er zijn namelijk verschillende manieren om op deze informatie in te spelen.

Natuurlijk moet je wel eerst achter deze specifieke informatiebehoefte komen, daarmee zal deze blog je helpen. Lees verder voor inzichten, tips en tricks over de informatiebehoefte van jouw klant!

Waarom is het nodig?

De informatiebehoefte van klanten verschilt zoveel omdat het aan verschillende factoren verbonden ligt. Allereerst speelt jouw bedrijf mee, de producten die je verkoopt en de kanalen die je gebruikt. Ten tweede moet je ook denken aan zaken als de ontwikkelingen in de markt, de mogelijkheden van jouw organisatie en de branche waarin je werkt.

De combinatie van deze punten leidt tot een specifieke informatiebehoefte die jouw algemene klant ervaart. Als je hier juist op in weet te spelen dan kan jij jouw klanten sneller overtuigen tot aankoop. En misschien zelfs overtuigen tot een grotere besteding.

Wat voor verschillende informatiebehoeftes zijn er?

Tot zover is het begrip informatiebehoefte nog aardig abstract gebleven, maar we kunnen het ook concreet maken. Stel; je wil een verzekering afsluiten voor jouw auto. Ga jij dan voor de verzekering met een goede slogan en mooie kleuren? Of ga je sneller voor de verzekering met uitgebreide informatie over wat de verzekering inhoudt?

In dit voorbeeld gaan de meeste mensen voor optie 2. Dat is vrij logisch, je wil weten waarvoor je allemaal ingedekt bent en waar je voor betaald. Maar, wat als je een tube tandpasta koopt? Is de uitgebreide informatie dan nog zo belangrijk?

Bij fast moving consumer goods (ofwel: snel verkopende, goedkope producten met een korte levensduur zoals tandpasta) wordt er sneller gekeken naar kleur en aansprekende woorden. Er zijn weinig mensen die in diepte willen weten hoeveel fluoride of mint er in tandpasta zit. Een grote hoeveelheid informatie kan in dit geval zelfs klanten afschrikken, omdat ze een basis product verwachten zonder teveel poespas.

Natuurlijk zijn er meer informatiebehoeftes te bedenken, maar dit voorbeeld laat het basis concept zien. Elk product, en elke branche, heeft te maken met een andere informatiebehoefte.

Hoe weet je wat de informatiebehoefte van jouw klanten is?

Allereerst moet je stoppen met alleen op je gevoel vertrouwen. Ga op onderzoek uit. Kijk naar rapportages van bijvoorbeeld jouw ERP en webshop en verkrijg inzicht in de verkoop van jouw producten. Wat zijn jouw beste klanten? Van welke producten verkoop je te weinig en van welke juist veel?

Bekijk goed jouw branche en product. Zo zijn er specifieke vragen die je kan onderzoeken. Hieronder een tweetal voorbeelden:

  • Verkoop je lokaal, regionaal, landelijk of zelfs wereldwijd? Dan kan je bekijken of jouw product overal hetzelfde scoort. Zoek uit of je in verschillende gebieden een andere focus moet leggen.
  • Wat zijn jouw beste klanten, en wat kopen ze zoal? Vergelijk dit met andere klanten. Is er een manier om deze ook op een hoger niveau te krijgen?

Onderzoek welke vragen interessant zijn voor jouw organisatie en noteer de uitkomsten. Zo kan je vaststellen waar de kracht van jouw bedrijf ligt, wat populair is en welke producten je misschien zelfs uit het assortiment kan halen. Of, probeer informatie aan deze producten toe te voegen. Kan je ze dan meer laten verkopen? Test het uit!

Wat nu?

De informatiebehoefte van klanten ligt samen met de reis die ze maken tot aan de aankoop van een product, ofwel: de customer journey. Deze reis kan jij beïnvloeden en naar jouw hand spelen.

Benieuwd hoe je dit kan realiseren? Hou dan onze website en LinkedIn in de gaten voor de blog van volgende week, waar wij een diepere duik nemen in de Customer journey.

Wil je nu al meer informatie weten over productinformatie, en het management hiervan? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. We helpen je graag.

Andere berichten