Van PIM naar PXM?

Zoals beschreven in onze vorige blogs wordt de online (en offline!) beleving van product informatie door de klant steeds belangrijker. Organisaties die producten en diensten verkopen, zullen hier vroeg of laat op aan moeten sluiten. Maar geldt dat voor iedereen? En hoe verander je van een PIM organisatie, naar een PXM organisatie?

Om te beginnen gaat het per branche verschillen hoe snel deze ontwikkeling zich doorzet. B2C zal hierin voorop lopen, maar ook B2B zal in deze ontwikkeling mee moeten gaan. Je kan in het algemeen al zien dat bijvoorbeeld fashion en meubels een betere beleving weten te creëren dan branches zoals food.

Als je op dit moment een PIM systeem hebt dan is het een logische stap om met je bestaande leverancier te gaan praten over hun visie op PXM. Wat doen ze hier al mee, en vertaalt dat zich in features? Mijn aanraden is om eenzelfde gesprek aan te gaan met 2 andere softwareleveranciers. Hiermee creëer je een completer beeld voor jezelf over de ontwikkelingen in de PIM/PXM wereld.

Wat je daarna kan doen is bepalen waar je staat betreffende jouw productinformatie en de betrokken processen daar omheen. PXM heeft namelijk geen nut als je bestaande product informatie niet op orde is. Dit is natuurlijk vrij logisch, maar nog steeds voor veel organisaties een forse uitdaging. Dit heeft ook alles te maken met het op orde hebben van jouw processen. We zien regelmatig dat een PIM niet goed is ingericht, met alle gevolgen van dien. Het is verstandig om een health-check te doen met een deskundige op het gebied van PIM.

Als jouw basis in orde is en het basis PIM werk zoveel mogelijk is geautomatiseerd, dan is PXM de volgende stap. Je kan een plan maken en doelen opstellen voor de implementatie van jouw PXM. (als je een nieuw systeem implementeert, neem je PXM hier gelijk in mee). Welke kanalen ga je voorzien van product informatie? Aan welke eisen moet dat voldoen? En hoe gaan je de beleving van de gebruiker meten?

Ook voor je organisatie kan het een impact hebben. Naast projectwerkzaamheden, verschuiven de dagelijkse werkzaamheden van dataprocessing naar informationcrafting. Het invoeren van gegevens vraagt andere vaardigheden dan het mooi of aansprekend maken van de productinformatie.

Heb jij interesse in het doorvoeren van PXM in jouw bedrijf? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. We helpen graag.

Andere berichten