PIM integratie en E-commerce

In de vorige blogs hebben we het veel gehad over ERP en PIM. Wat is het verschil, wat komt eerst en waar beheer je prijzen? De laatste stap in deze reeks is om te kijken naar de integratie in combinatie met E-commerce.

Koppelingen naar wens

PIM en ERP systemen wisselen informatie uit door middel van verschillende koppelingen. Hoewel deze enigszins universeel zijn, verschilt het per bedrijf wat er precies mee wordt gedaan. Dit komt omdat het PIM systeem naar jouw wensen wordt geïntegreerd in je bedrijf.

De aansluiting op jouw interne processen is hierbij erg van belang. Je wil dat het PIM systeem de workflow van jouw bedrijf bevordert en helpt. Het systeem moet werken voor jou, jij niet voor het systeem. Daarom is er geen standaardplaatje voor een PIM implementatie, ieder bedrijf is anders.

Het is onze rol om jou hierin te adviseren en ondersteunen. Ook zorgen wij ervoor dat het team dat verantwoordelijk zal zijn voor het PIM systeem er goed mee leert te werken.

PIM als aansluiting op E-commerce

Er zit een groot voordeel aan het koppelen van een PIM systeem aan jouw webshop. Als jij alleen een E-commerce oplossing gebruikt voor jouw productinformatie, dan zit je ook vast aan dat systeem. Je kan wel wisselen, maar dit zou een lading werk betekenen met kans op informatie die verloren gaat.

Wanneer jij gebruik maakt van een PIM systeem dan maak jij jezelf los van de webshop oplossing. Wil je wisselen? Dan heb je simpelweg al je informatie nog in je PIM staan, klaar om met een andere webshop oplossing gekoppeld te worden.

Daarnaast heb je met de combinatie van een PIM een overzicht van jouw productinformatie op één centraal punt. Denk hierbij aan informatie als productomschrijvingen, producttypes, afbeeldingen en andere attributen. Ook kan je met een PIM gemakkelijk je productinformatie naar al jouw kanalen sturen. Zo houd je elke webshop up to date en consistent. Daarnaast helpt een PIM ook met de onboarding van jouw leveranciers en data partners.

De combinatie van PIM met E-commerce valt vooral aan te raden wanneer jouw bedrijf gebruik maakt van een omni-channel strategie, en je de relatie met leveranciers wil versterken.

PIM, Magento en Akeneo

Veel bedrijven maken gebruik van Magento. Deze oplossing is doorgaans makkelijk aan te sluiten met een PIM systeem. In de PIM kan je technische data, gebruikersdata, media bestanden en marketing data opslaan, waarna je deze koppelt met Magento.

Een PIM oplossing die met name goed inspeelt op Magento is Akeneo. Dit komt o.a. omdat een aantal oud-ontwikkelaars van Magento hebben geholpen met de opzet van Akeneo. Ook zijn beide systemen open-source en zijn de producten erin makkelijk aanpasbaar. Daarnaast heeft Akeneo een eigen Magento plug-in die actief wordt beheert.

Voordelen zijn dat je:

  • productdata in grote hoeveelheden kan aanpassen
  • automatische koppelingen kan toevoegen
  • info uit jouw huidige systeem kan importeren, verrijken en sturen naar al je verkoopkanalen.

Wil je meer weten over de mogelijkheden? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

Andere berichten