Verschil PXM
/ / /

PIM en PXM, wat is PXM en wat is het verschil met PIM?

Het is belangrijk om te weten dat PXM niet los staat van PIM. Je kan het beter beschrijven als een uitbreiding, en soms zelfs een bijgewerkte versie, van een PIM systeem. Beide zijn gefocust op het verzamelen, opslaan en beheren van productinformatie. Er zit wel een verschil in het doel van deze informatie. PIM is meer intern gericht, en PXM is vooral klantgericht.

Het doel van een PIM

Wanneer jouw bedrijf veel productinformatie beheert, en een ERP systeem of Excel niet meer voldoet, dan is PIM de ideale oplossing. Een PIM maakt het mogelijk om al jouw productinformatie vanaf een centrale plek te beheren. Daarnaast is het ook mogelijk om jouw persoonlijke werkproces te verwerken in een PIM, wat het ideaal maakt voor intern gebruik. In een team worden taken dan eenvoudig aan elkaar doorgespeeld, waardoor je er samen voor kan zorgen dat al jouw productinformatie up-to-date is. Deze productinformatie kan je inzamelen en doorsturen naar de verschillende kanalen van jouw bedrijf.

Wat biedt PXM extra?

PXM, oftewel Product Experience Management, gaat een stap verder met de productinformatie. PXM kijkt namelijk niet alleen naar welke informatie nodig is, maar ook naar wat populair is en wat aanslaat. Dit zorgt ervoor dat de klant een positieve beleving krijgt bij jouw productinformatie. PXM helpt met het op maat maken van jouw informatie voor de klant met toevoegingen als foto’s en SEO content.

Deze manier van product informatie verrijken kan op al jouw verschillende kanalen toegepast worden. Zo kan je ervoor zorgen dat jouw producten niet alleen perfect aansluiten bij bijvoorbeeld Amazon, maar ook bij Bol.com en Zalando. PXM maakt gebruik van kwaliteitscontroles op jouw content, waardoor je altijd het beste voor jouw klanten kan neerzetten. Dit leidt tot betere conversie, minder vragen naar ontbrekende informatie en een hogere klanttevredenheid.


PXM artikelen:

Andere berichten