Klantcase De Isolatieshop
/ / / / /

Onze klant aan het woord: De Isolatieshop

Ze konden niet langer op dezelfde manier doorgaan bij De Isolatieshop. Ze waren aan het groeien met het assortiment en maakten stappen in Duitsland en België. Het invoeren en aanpassen van de productinformatie kostte daardoor alleen steeds meer tijd. Hierom zochten ze naar een PIM. De combinatie van Horizon en de unieke mogelijkheid tot het onderhouden en importeren van ETIM data, samen met onze expertise en goede communicatie zorgde ervoor dat De Isolatieshop ons koos als implementatiepartner.

De klant: gespecialiseerd en volop aan het groeien

De Isolatieshop bestaat sinds 2010 en is een groothandel in isolatiemateriaal en toebehoren. Doe je een isolatieklus? Dan leveren ze wat je nodig hebt van A tot Z. Ze onderscheiden zich in de markt door hun specialisme. In plaats van het handelen in alleen A- of B-keuze producten handelt De Isolatieshop in beiden. Dit is beschikbaar voor zowel particuliere als zakelijke klanten. Met de logistiek erbij gerekend zijn er zo ongeveer 100 man bij De Isolatieshop werkzaam. Het assortiment bestaat momenteel uit meer dan 2000 producten en groeit wekelijks.

Wat belangrijk is voor De Isolatieshop is om isoleren voor iedereen mogelijk te maken. Dit doen ze door uitgebreide productinformatie en het zo goed mogelijk adviseren van klanten. Ze halen data van verschillende leveranciers, en verkopen hun producten via meerdere kanalen zoals een eigen webshop en bol.com.

We spraken met Ayrton, de persoon die verantwoordelijk is voor alle productdata binnen De Isolatieshop. Hij was het meest betrokken bij de PIM-implementatie, en kon ons alles vertellen over het project.

Uitdaging: Teveel tijd aan dubbele taken

Sinds dit jaar heeft De Isolatieshop een Belgische webshop die 2-talig is. Twee jaar daarvoor waren ze ook al uitgebreid naar Duitsland. Dit leverde Ayrton veel extra werk op met de productinformatie. Het assortiment op Nederland was volledig, maar Duitsland nog niet. Plus dan kwam er ook nog eens een derde shop naast.

Dit werd lastig te managen en dubbel werk. “In de oude situatie moest ik labels 3x handmatig invullen,” vertelde Ayrton hierover. “En elk attribuut wat bij dat product hoorde moest ik handmatig koppelen. Als je dan 15 attributen op één product hebt zitten, en dat keer 3 doet. Dan wordt het wel heel veel van het goede.”

Maar dit was niet het enige, ook elke categorie moest handmatig gekoppeld worden, altijd driemaal. Wilde Ayrton een nieuwe categorie maken? Dan moest hij elk product handmatig bij langs gaan. Als een product 15 varianten had moest hij dan ook 15x de categorie toevoegen. En dit dan weer in 3 verschillende webshops.

Om Ayrton niet de meerderheid van zijn tijd met zulke taken bezig te laten zijn moest er iets veranderen. Ze hadden iets nodig waarin ze alles in één omgeving makkelijk in bulk konden aanpassen, en waarin ze structuur konden creëren. Oftewel: Een PIM systeem.

Keuze: In een week was het besloten

Verschillende oplossingen werden onderling besproken bij De Isolatieshop. Ze verdiepten zich online in PIM en gingen op zoek naar partners. Ze herinnerden Calago door eerder contact, en nodigden naast ons nog twee andere partijen uit voor een adviesgesprek. De keuze voor een partner was na een week al gemaakt. Calago ging helpen met het implementeren van de Community Edition van Akeneo, in combinatie met Calago’s eigen plug-in genaamd Horizon.

De keuze voor Calago was al snel na de eerste adviesgesprekken gemaakt. “We hadden gewoon eigenlijk een klik,” vertelde Ayrton hierover. “Het voelde goed voor ons. We hadden ook het idee dat Calago graag met ons wilden samenwerken voor dit project. Dat was voor ons wel doorslaggevend. Goed gevoel, goed gesprek gehad. Ook meedenken, zoals wat Alexander voorstelde met de ETIM classificering. Toen hadden we wel zoiets van: Deze partij.. is voor ons de partij.”

Het idee van Calago om te werken met ETIM classificaties in het PIM systeem sloeg aan. Dit was een uniek systeem, en hierin loopt De Isolatieshop ook nog steeds op kop ten aanzien van vele concurrenten. Met Horizon konden ze hun data met ETIM verrijken op een efficiënte manier.

Onze aanpak- Soepel, goed en snel.

Over de aanpak van Calago had Ayrton vrij weinig te vertellen, hij ervaarde het simpelweg als positief. “Het verliep in mijn opinie wel echt goed,” zei hij dan ook. “Vrij soepel, gemakkelijke omgang ook, snelle communicatie. Wat ervoor zorgde dat het plan vrij snel op tafel lag.”


Op de vraag over hoe Ayrton de samenwerking met Calago zou omschrijven wist hij snel een antwoord. “Heel erg meedenkend, specialistisch in hun eigen vakgebied en daarmee ook onderscheidend.”

“Calago is heel erg meedenkend, specialistisch in hun eigen vakgebied en daarmee ook onderscheidend.”

Ayrton, E-commerce & Online marketing medewerker, De Isolatieshop

Oplossing- Voldoet volop aan de verwachtingen.

Sinds de oplevering is het PIM systeem consistent in gebruik door Ayrton. Momenteel is hij nog de enige die er veel mee werkt, maar het plan is om dit in de toekomst uit te breiden. Het leren van de PIM kostte voor hem niet veel tijd. Dit kwam mede door de geleverde handleidingen en het al meehelpen met de implementatie. 

De combinatie van Akeneo en Horizon is goed ontvangen, het voldoet dan ook nog steeds aan de vooraf gestelde verwachtingen. Het verwerken van data loopt een stuk soepeler, zaken waar Ayrton eerst driemaal iets in moest vullen kan nu allemaal in één keer en labels worden automatisch meegenomen naar andere producten en talen. Op de vraag wat hij het fijnst vond aan de nieuwe oplossing antwoordde Ayrton: “Voornamelijk dat ik nu afbeeldingen en productdata in één keer over tien producten kan uploaden.”

Momenteel mist Ayrton nog niks. Er wordt nog wel aan een aantal kleinen dingen gewerkt, zoals het verbeteren van dynamische productinformatie. Daarmee wordt de support van Calago, zelfs na livegang, nog volop gebruikt.

Resultaat: Efficiënt

Het resultaat van de PIM implementatie is dat het bedrijf enorm is gegroeid in de efficiëntie van productinformatie. Wat eerst herhalend en tijdrovend was, is nu makkelijk werken. Taken die eerst allemaal handmatig moesten worden gedaan kunnen nu in bulk worden geregeld, en er kan een stuk meer data toegevoegd worden. Met de transitie naar de B2B markt is vooral ook die extra informatie een grote aanwinst.

De Belgische website draait al op PIM, en de Duitse staat in de planning. Ayrton ziet het gebruik van het PIM systeem dan ook erg zonnig in. “Het scheelt mij nu al erg veel werk, dus laat staan in de toekomst.”

Naast Ayrton had ook Bart Snijder, hoofd Marketing & Communicatie van De Isolatieshop, wat toe te voegen over het resultaat van het PIM systeem: “We merkten binnen De Isolatieshop B.V. dat de uitbreiding van het assortiment veel ‘groeipijn’ gaf bij het aanmaken van de producten in onze webshops.

Een nieuwe serie met glaswol aanmaken kostte ons zo een volle dag, waarbij er veel repetitief werk werd gedaan om de producten in alle webshops aan te maken.

Met Akeneo kunnen we veel efficiënter werken; wat normaal een dag werk was, is nu in een halve dag te doen. Op langere termijn verwachten we dat dit
misschien wel een volledige FTE scheelt. Bijkomend voordeel is dat we het ‘monnikenwerk’ zoveel mogelijk hebben geautomatiseerd, met meer werkplezier als gevolg.”


Andere berichten