Magento VS Shopware

Wat zijn de verschillen tussen beide E-commerce aanbieders?

In de e-commerce wereld bestaan ontzettend veel aanbieders van e-commerce platformen met elk hun voor- en nadelen. Doordat het aanbod zo groot is, is het interessant om te weten wat de verschillen zijn. Tegenwoordig zijn het vooral de open source varianten die erg populair zijn. Met die gedachtegang leggen wij deze keer 2 grote spelers met veel overeenkomsten onder het vergrootglas.

Wie is Shopware en wie is Magento?

Deze vragen worden momenteel in Duitsland door menig bedrijf feilloos beantwoord, namelijk grote spelers op de markt van e-commerce als aanbieder van een multifunctioneel e-commerceplatform.

Allereerst Shopware, een Duits bedrijf dat in 2000 de markt betrad met een e-commerce platform dat sinds kort open source is. Shopware stuurde op dat moment op een emotionele winkelervaring voor de klant. Het bedrijf mag zich vandaag de dag het grootste e-commerce platform van Duitsland noemen en blijft nog altijd groeien ook in de omringende landen. Ruim 17 jaar en 60.000 installaties later is dat een hele prestatie!

Dan Magento, een Amerikaans bedrijf met ook een open source platform maar met meer ervaring en bekendheid. Wereldwijd is het marktaandeel van Magento aanzienlijk groter dan Shopware op de e-commerce markt, maar dat betekent niet dat het bedrijf ook de grootste is in haar thuisland. In 2008 verscheen de eerste Beta versie van het Magento platform en nog geen half jaar later was de software al door meer dan anderhalf miljoen bedrijven in gebruik. Geen slecht begin kun je zeggen.

Beide bedrijven zijn erg populair op de markt met hun open source platform maar wat zijn de verschillende tussen beide platformen?

Kostenplaatje

Allereerst het verschil in kosten, zeker niet onbelangrijk. Voor een goed e-commerce platform moet je als bedrijf wat over hebben. Beide partijen hebben functioneel een goede oplossing maar gezien de prijs zijn er nogal wat verschillen. Voor beide oplossingen is de community editie gratis. Bij Shopware heb je naast de community editie nog 3 andere edities die ieder andere functies bevatten. Op volgorde van hoeveelheid functies zijn dit: de professional editie, de professional plus editie en Enterprise editie. Voor deze 3 opties betaal je een vast bedrag aan licentiekosten. kijk hier voor de verschillende edities.

Bij Magento werkt dat net even anders. Daar is namelijk voor de nieuwe versie ‘Magento 2’ een nieuw prijsmodel ontworpen. In dit prijsmodel wordt de prijs bepaald op basis van omzet die wordt gegenereerd met de Magento webshop. Dit betekent dat hoe meer geld je verdient met je webshop, hoe meer geld je moet betalen voor het gebruik. Daar komt bij dat het Magento platform erg zwaar is vanwege de vele extensies waardoor de hostingkosten over het algemeen hoger uit zullen vallen.

Time-to-market

Na de aanschaf van een licentie van Magento of Shopware wil je natuurlijk zo snel mogelijk je producten online hebben voor de verkoop om in te spelen op de vraag van jouw doelgroep. Echter zou dit bij de keuze van Magento nog wel eens tegen kunnen vallen. Door de hoge complexiteit van het Magento platform duurt het namelijk erg lang voordat jij je producten online kunt aanbieden. Bij Shopware zit dit allemaal net even anders. Vanwege de gebruiksvriendelijke interface is het namelijk erg gemakkelijk om relatief snel een Webshop neer te zetten. Dit staat los van koppelingen die gemaakt moeten worden met andere systemen.

Gebruik

Het is binnen jouw bedrijf belangrijk dat degene die zich bezighoudt met de e-commerce zelf gemakkelijk overweg kan met het platform. Een veel besproken onderwerp onder gebruikers van Magento is de complexiteit van het platform. Er is ontzettend veel mogelijk binnen het Magento platform maar het gebruik van deze mogelijkheden en functies wordt vaak als lastig ervaren. Ook is het gewenst zo snel mogelijk veranderingen door te kunnen voeren maar ook hierin laat het platform van Magento op basis van snelheid en laadtijd soms de wensen over. Daar komt nog bij dat het platform bekend staat om de bugs die relatief vaak voorkomen. Is er dan in het gebruik niets positief aan Magento? Jazeker wel! Door de hoge mate van responsiviteit is het platform voor klanten juist heel gemakkelijk in gebruik op verschillende devices. Uiteindelijk doen we het natuurlijk allemaal voor onze klanten.

Shopware daarentegen staat juist bekend om de zeer vriendelijke gebruikersinterface in de backend. Dit kan komen omdat de mogelijkheden binnen het platform beperkter zijn dan binnen Magento. Toch wordt dit als positief ervaren door menig gebruiker. Omdat het platform zo gebruiksvriendelijk is, is het ook voor andere medewerkers gemakkelijk te beheren of marketinggerichte aanpassingen te doen.

B2C of B2B gericht

Over deze kwestie kunnen we vrij kort zijn. Beide platformen zijn te gebruiken voor een B2C als een B2B webshop. Een opkomende trend is het aankoopgedrag van bedrijven dat steeds meer drijft naar online in plaats van offline. Vandaag de dag is het nog niet mogelijk om met ieder e-commerce platform effectief in te spelen op de specifieke behoeften van deze doelgroep. Dit kan met zowel Magento als Shopware dus wel!

Marketingmogelijkheden

Natuurlijk wil jij dat de hagelnieuwe webshop het ook goed doet in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines zodat de shop een hogere conversie haalt. Gelukkig bieden zowel Shopware als Magento goede mogelijkheden op het gebied van SEO-vriendelijkheid. Vooral Shopware biedt de ruimte voor SEO op de webshop met een groot aantal standaard tools. Bij Magento zit dat net even anders. Daar zal je extra tijd en geld in extensies moeten steken. Terugkomend op de complexiteit die hieraan schuldig is.

Magento 2.0

Een onderwerp wat niet geheel onbelangrijk is, aangezien we het toch over Magento hebben, is de overstap waarvoor veel bedrijven staan. In 2015 is namelijk een nieuwe versie van het Magento platform geïntroduceerd. Nu zullen veel bedrijven denken “Oh, even updaten” maar zo werkt het niet. Magento 2 is namelijk een geheel nieuw platform waarin je je webshop van de grond af opnieuw moet opbouwen. De vraag die nu bij veel bedrijven boven komt drijven is: “Kan ik nog gebruik maken van het oude platform?”. Het antwoord op deze vraag “Ja” maar daar hangen wel een aantal gevolgen aan. Het gebruik van de oude versie brengt het volgende met zich mee:

  • De support stopt op termijn waardoor o.a. bugs niet verholpen worden.
  • Veiligheidsupdates en actuele security patches worden niet meer doorgevoerd.
  • Groeimogelijkheden zijn er niet want nieuwe functies worden alleen in versie 2 geïntroduceerd.

Conclusie

Beide partijen hebben zo hun voor- en nadelen. Magento is vanwege de vele ervaring, wereldwijde bekendheid en grote aanbod van functies een veilige keuze. Voor degene die wil inspelen op de behoeften van hun klanten en een unieke winkelervaring wil aanbieden, lijkt uit te komen bij Shopware. Daar komt bij dat prijstechnisch en qua gebruiksvriendelijkheid Shopware een streep voor heeft op Magento.

Er valt wel te zeggen dat als jouw webshop momenteel draait op een ander platform of je keuze voor een toekomstig platform niet Shopware of Magento is, je een hoop mist!

Contact
Wij bieden een Shopware e-commerce oplossing gericht op de B2B. Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden voor jullie bedrijf? Neem dan contact op met onze Sales Manager Stefan Buikema via 06-82268255 of sbuikema@calago.nl

.

.

Schrijf je hier in voor onze maandelijkse nieuwsbrief