/ / / /

Hoe helpt een PIM met jouw klantenreis?

In de vorige blogs hebben we uitgebreid behandeld waarom de informatiebehoefte van jouw klant, en de klantenreis belangrijk zijn. Als je deze punten goed onderhoudt kan je jouw omzet, en de hoeveelheid trouwe klanten, verhogen!

Dit goed onderhouden is al snel een tijdrovend klusje. Daarom raden wij hier het gebruik van een PIM systeem aan. Met een PIM kan je namelijk een deel van die taken automatiseren, een mooi overzicht creëren en flexibiliteit verzorgen!

Wat is een PIM systeem?

Een PIM systeem is een centrale plek waar jij al jouw productdata kan onderhouden. Het is overzichtelijker en efficiënter dan alles onderhouden in bijvoorbeeld ERP of in Excel. Dit komt o.a. doordat PIM meer opties heeft voor bijvoorbeeld het toevoegen van omschrijvingen of afbeeldingen. Daarnaast kunnen veel taken geautomatiseerd worden in PIM, waardoor het erg tijdbesparend is.

Iedere medewerker die in een PIM werkt kan je verschillende rechten en rollen geven. Hierdoor zien iedereen alleen de informatie die voor hun van toepassing is. Dit maakt zaken overzichtelijk, en veilig. Op deze manier kan je bijvoorbeeld ook leveranciers hun eigen productinformatie toe laten voegen, zonder toegang te hebben tot de rest van het PIM systeem.

Natuurlijk wil je niet de kwaliteit van jouw productdata laten afhangen van leveranciers. Daarom wordt alle ingevoerde informatie eerst gevalideerd, voordat het wordt doorgevoerd. Een PIM geeft jou checks op kwaliteit en compleetheid.

Complete informatie met een PIM

Met een PIM systeem zie je direct of de informatie van jouw producten compleet is. Zo weet je precies aan welke punten je nog moet werken, en welke producten je met rust kan laten. Zo verspil je geen tijd aan het sleutelen aan al goede producten en werk je effectief.

Beslis je op een moment dat je jouw strategie wil aanpassen? Dan kan je dit makkelijk doorvoeren met een PIM systeem. Dit kan bijvoorbeeld door het toevoegen van nieuwe regels.

Wat is het voordeel?

Het voordeel van complete productinformatie is dat jij bezoekers extra goed kan ondersteunen in hun klantenreis. Je kan alle benodigde informatie bieden, en makkelijk zien of al jouw producten hieraan voldoen. Daarnaast geeft goede uitgebreide informatie een professionele indruk en helpt het om goede filteropties in te stellen.

Dit zijn allemaal mooie voordelen, maar het is nog maar het topje van de ijsberg van wat een PIM allemaal voor jouw bedrijf kan doen. Zo helpt een goed geïmplementeerde PIM ook met het reduceren van retouren, een betere SEO en meer conversie.

Ben je benieuwd hoe een PIM systeem jouw bedrijf vooruit kan helpen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek, we helpen graag!

Andere berichten