/

Een explosie van verkoopkanalen

Het aantal verkoopkanalen in Nederland groeit gestaag door. We waren al bekend met grote buitenlandse bedrijven die de Nederlandse markt betraden, zoals bijvoorbeeld Amazon. En ook hadden we al eigen giganten zoals bol.com en marktplaats. Maar vooral sinds de coronacrisis beginnen steeds meer bedrijven nu met E-commerce.

Social media alleen voor content delen? Dat is al lang niet meer het geval. Zo kan je nu producten verkopen/kopen via platformen zoals Facebook en TikTok, en begint Google shopping ook steeds populairder te worden.

Daarnaast zijn door de lockdowns ook veel kleinere bedrijven overgestapt naar digitale verkoop. Het aantal webshops is nu dan ook meer dan ooit. Hoe kan jij hier tegenop als individueel bedrijf?

Verkoop jouw producten op meerdere kanalen

Ten eerste kan je ervoor kiezen om jouw producten op verschillende marktplaatsen te verkopen. Grote spelers zoals Bol.com, Marktplaats en Wehkamp stonden hier al voor open, maar er zijn ook nieuwkomers waarbij dit mogelijk is, zoals Kleertjes.com.

Het grote voordeel hiervan is dat je veel meer publiek bereikt dan je in je eentje zou kunnen. Natuurlijk zijn er ook nadelen, zoals het moeten onderhouden van productinformatie op meerdere locaties (hiervoor is een PIM systeem ideaal). En het recht staan naast je concurrentie kan nadelig zijn.

Daarom is het niet verkeerd om ook een eigen webshop te onderhouden. Hoe meer contactpunten je hebt, des te meer kans op klanten. Daarnaast kan je via een eigen webshop duidelijk jouw expertise laten zien, en de klant persoonlijk helpen. Ook zijn dan alle analytische gegevens voor jou beschikbaar.

Benieuwd naar de explosie van channels?

De website van de webretailer heeft een overzicht gemaakt met de meest succesvolle online marktplaatsen in de wereld, dus ook in Europa en Nederland. Deze kan je hier bekijken.

Ben je benieuwd hoe een PIM jou kan ondersteunen met jouw verkoopkanalen? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek, wij helpen graag.

Andere berichten