Eerst PIM of ERP?
/

Waar begint jouw informatie, in PIM of ERP?

Stel dat je hebt besloten om naast je ERP ook een PIM systeem te nemen. Je weet dat ze samenwerken met elkaar en informatie doorsturen, maar waar is eigenlijk het startpunt? Voer je de productinformatie eerst in de PIM of de ERP in?

Beide opties zijn mogelijk. ERP werd vaak als beginpunt genomen, maar tegenwoordig wordt PIM ook populair als startpunt. De beste keuze is afhankelijk van jouw situatie en waar de focus ligt van jouw bedrijf. Om een duidelijk beeld te geven behandelen we hieronder de twee opties.

ERP als startpunt

Eerst was het standaard om met jouw informatie te beginnen in een ERP. De meeste bedrijven hebben immers al een ERP, en voegen daarna pas een PIM toe. Deze start van informatie is vooral handig als jouw bedrijf heel order gericht is. Dit gaat vaak samen met een klein en niet dynamisch assortiment.

Beginnen in een PIM

Hoe groter je assortiment, hoe meer je zou willen beginnen in een PIM. In deze situatie kan je het namelijk zo regelen dat een product pas in het ERP toegevoegd wordt als deze is besteld. Zo maak je het ERP systeem niet onnodig groot en hou je het overzichtelijk. Dit zien we bijvoorbeeld bij bedrijven met een longtail assortiment.

Daarnaast vinden bedrijven rijke content steeds belangrijker. Het wordt dan een focus om een product meteen online te kunnen gooien wanneer deze binnenkomt.

Voorbeeld situaties waarbij je wil beginnen met PIM:

Situatie 1: Stel je verkoopt producten die je nog niet hebt. Bijvoorbeeld allemaal verschillende onderdelen voor verschillende fietsen. Dan wil je deze nog niet in je ERP hebben staan als het niet nodig is. Dus zet je eerst een PIM op, en laat je het pas doorvoeren naar jouw ERP wanneer het besteld is.

Situatie 2: Jouw bedrijf werkt met leveranciers die je zelf producten wil laten invoeren en bewerken. Je begint met een PIM, hier kunnen ze namelijk in met eigen rechten en een eigen catalogus, zonder dat ze de rest van je bedrijf kunnen inzien. Daarna kan jij de artikelen goedkeuren, en wordt het vanzelf doorgevoerd in je ERP.

Heb jij moeite met het bepalen wat de beste methode is voor jouw bedrijf? Geen zorgen, we helpen graag! Je kan altijd een vrijblijvend gesprek met ons inplannen voor persoonlijk advies.

Wil je meer weten over de mogelijkheden? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

Andere berichten