Whitepaper 16 September 2019

De verschillen tussen
Magento en Shopware

https://www.calago.nl/nieuws-blogs/whitepaper/magento-vs-shopware/

De verschillen tussen Magento en Shopware

Magento vs Shopware: anno 2019 gelden beiden als toonaangevende e-commerce platformen. Maar wat zijn de belangrijkste verschillen? En welk platform heeft uiteindelijk onze voorkeur? Een overzicht.

De achterliggende bedrijven

Shopware is een in 2004 ontwikkeld online shoppingcartsysteem, gekenmerkt door een modulaire opbouw. De software is verkrijgbaar onder de vrije-softwarelicentie AGPL3. Shopware staat (naar eigen zeggen van het moederbedrijf Shopware AG) voor “een gezonde en gestage groei”. Nieuwe versies worden transparant gepubliceerd, waarbij partners betrokken worden bij het ontwerpen van nieuwe features.

Magento is het e-commerce platform van Adobe. Magento is marktleider en de motor achter ruim dertig procent van de webshops wereldwijd. In Nederland alleen al, komt dit neer op zo’n twintigduizend websites. Dit pakket kent twee versies. Magento Open Source is een gratis, in PHP-geschreven opensource-versie. Magento Commerce is de commerciële versie, draait in de cloud en kent een betaalmodel.

De belangrijkste verschillen:

Shopware:

  1. Door de eigenaar geleid familiebedrijf: Deutsche AG
  2. Gespecialiseerd in zowel B2C als B2B, Duidelijke focus op Enterprise- en B2B-functionaliteiten.
  3. Betrokkenheid van leverancier en planning bij de besluitvorming.
  4. Internationale teams, voornamelijk werkzaam vanuit Schöppingen net over de grens in Duitsland.
  5. Verkrijgbaar als vrije softwarelicentie.

Magento:

  1. Meerdere eigendomsoverdrachten in het recente verleden, wisselend management.
  2. Gespecialiseerd in zowel B2C als B2B
  3. Momenteel in handen van Adobe, een grote speler.
  4. Internationale teams, verspreid over meerdere landen.
  5. Verkrijgbaar in een gratis en betaalde versie.

 

Ontwikkeling

Elke nieuwe release van Shopware is backwards compatible met de vorige versie. Hierdoor is het systeem een duurzame keus. De keuze voor backwards compatibility heeft het achterliggende bedrijf (Shopware AG) gedwongen om het kernsysteem aan te passen. Kenmerkende elementen van Shopware 3 en Shopware 4 zijn recent uit de core verwijderd, herzien en opnieuw geschreven. De vernieuwde elementen hebben hierdoor een hogere codekwaliteit en meer uitbreidingsmogelijkheden dan een aantal jaar geleden.

De nieuwste versie van Shopware is gebaseerd op een volledig vernieuwde technische basis, die functioneert volgens de ‘API-first’-aanpak. Met Shopware 6 kunnen alle delen van een winkel worden beheerd via een API, waarbij een grotere variatie aan e-commerceprojecten haalbaar wordt.

Magento heeft in de afgelopen jaren een andere weg ingeslagen. In plaats van een geleidelijke doorontwikkeling, is gekozen voor een volledige herziening van de code in Magento 2. Met Magento 2 is een volledig nieuw e-commerce systeem gecreëerd, wat voldoet aan de hedendaagse eisen. Voor ontwikkelaars biedt Magento inmiddels alle vrijheid, van softwareontwikkeling én gedetailleerde documentatie.

De belangrijkste verschillen:

Shopware:

  1. Oude code heeft plaatsgemaakt voor de nieuwe Symfony-servicearchitectuur.
  2. De core code bevat nog verouderde onderdelen die niet ontworpen zijn voor uitbreiding.
  3. Nieuwe code volgt moderne normen en is consistent geschreven.
  4. Een ruime keuze (premium) plugins voor logische uitbreidingen, waaronder klantenstromen, aangepaste producten en CMS-extensies.
  5. Een API voor de ontwikkeling van eigen plugins die open en goed gedocumenteerd is.

Magento:

  1. Een vernieuwde architectuur en moderne code.
  2. Een volledig verbeterde Enterprise-edition.
  3. Sterk toenemend aantal plugins.
  4. Uniforme code; geen oude code van Magento 1 meer beschikbaar.
  5. De code is uit te breiden.

 

Bruikbaarheid

De backend van Shopware is relatief simpel en ondersteunt de meeste activiteiten van de Shopmanager. Dit komt deels door de geïntegreerde ‘’drag and drop’’ functionaliteiten. Je kunt elk element vergroten of verkleinen, definiëren, willekeurig combineren en verschuiven door eenvoudig te slepen en te plaatsen. Het uitbreiden van het Shopware-platform naar andere internationale markten vraagt om tijdelijke oplossingen en aanvullende ontwikkelingen in Shopware 5. Met Shopware 6 zorgt Shopware ervoor dat het aantal hindernissen dat optreedt bij internationalisering zo laag mogelijk blijft.

Magento staat bekend om de uitgebreide mogelijkheden voor uitrol naar andere internationale markten en om het vermogen om complexe producten in kaart te brengen. Helaas zijn niet alle benodigde aanpassingen voor de Europese markt voldoende geïmplementeerd, al zijn er voor veel markten plugins beschikbaar.

De belangrijkste verschillen:

Shopware:

  1. Bevat de meest nodige opties voor internationalisering (zoals vertalingen, verzendingen en betalingen).
  2. Geen kant-en-klare oplossingen voor internationale belastingen of douaneregels.
  3. Productvertalingen en subwinkels zijn ondergebracht in parallelle categoriebomen en daardoor minder overzichtelijk.
  4. Complexe en aangepaste producten zijn makkelijk te maken.
  5. Gemakkelijk uit te breiden eigenschappen-sets door de shopmanager.
  6. Sterke en unieke promotie opties die bijna elke vorm van korting of coupons mogelijk maakt.

Magento:

  1. Ondersteuning voor valuta, (inter-)nationale verzendingen en belastingen zijn ingebouwd.
  2. Wettelijke voorschriften, specifiek voor een bepaald land, zijn uit te voeren via extensies.
  3. Een veelzijdig kenmerken- en variantensysteem.
  4. Uitgebreid kortingssysteem voor producten, categorieën, winkelwagens en verzendkosten.
  5. Layout systeem gebruikt XML en heeft daardoor een hoge leercurve.

 

De klantervaring

Shopware e-commerce biedt de websitebezoeker een intuïtieve en responsive ervaring op ieder device. De frontend is gericht op de verwachting van moderne internetgebruikers en is bovendien uitbreidbaar met extra functionaliteiten.

Magento’s standaard frontend Luma kent minder functionaliteiten dan de frontend van Shopware. Maar sinds de release van Magento 2 in 2015 is het aantal stabiele plugins sterk gegroeid.

De belangrijkste verschillen:

Shopware:

  1. De frontend is mobile-first ontwikkeld.
  2. Pagina’s kunnen device-specifiek worden ingericht.
  3. Het thema is gebruiksvriendelijk en vormt zo een goede basis voor de individuele frontend.
  4. Veel premium plugins met nuttige uitbreidingen.
  5. Plugins voor bijna elk betaal- en verzendsysteem.
  6. Automatische productaanbevelingen.

Magento:

  1. Ook het standaardtemplate van Magento is mobile-first.
  2. Het standaard meegeleverde Luma template is erg beperkt en vraagt om een investering in een uniek, individueel frontend.
  3. Snelgroeiende lijst met plugins en functies.
  4. Ondersteuning voor nagenoeg elk betaal- en verzendsysteem.
  5. Goede cross- en upsell opties.

 

Beheer

Shopware staat bekend om zijn uitstekende ondersteuning en is bovendien gemakkelijk te koppelen aan andere systemen, zoals Redis. Veiligheid is goed geborgd: beveiligingsupdates verschijnen doorgaans binnen 24 uur na het ontdekken van een kwetsbaarheid, en worden transparant en open gecommuniceerd.

Ook Magento is gemakkelijk te koppelen aan systemen zoals Redis en Varnish. Qua schaalbaarheid heeft Magento een stapje voor op Shopware, wat vooral te danken is aan de verschillende caching-mechanismen van Magento. Maar Magento heeft in de afgelopen jaren minder ondersteuning geboden bij prestatie- en veiligheidsproblemen.

De belangrijkste verschillen:

Shopware:

  1. Dankzij caching en compressie wordt content in Shopware snel geleverd door Varnish.
  2. Transparante communicatie voor patches. Kritieke updates worden snel uitgerold.
  3. Direct contact mogelijk met de klantenservice.
  4. Ondersteunt PHP7 en Varnish.
  5. Caching via het bestandssysteem, niet via Redis.
  6. Het rechtensysteem is erg plat en workflows zijn moeilijk te integreren.

Magento:

  1. Ook Magento ondersteunt PHP7 en Varnish.
  2. Caching in Redis is mogelijk.
  3. Hosting in de cloud.
  4. Een uitgebreid rollen- en rechtensysteem.

Welk systeem heeft onze voorkeur?

Beide systemen hebben hun voor- en nadelen, maar hebben als overeenkomst dat ze beiden een goede basis vormen voor middelgrote tot grote webshops. Maar als we alle voors en tegens tegen elkaar afstrepen, dan rolt één softwarepakket overduidelijk als winnaar uit de bus: Shopware.

  1. Technisch: Magento 2 is erg technisch en lastig om mee te werken als je niet inhouse beschikt over een programmeur.
  2. Snelheid: De laadtijd van Magento 2 is traag vanwege het overschot aan functionaliteiten.
  3. Prijs: Kosten van Magento 2-projecten vallen extreem hoog uit vanwege de technische complexiteit.
  4. Benaderbaarheid: Geen support van Magento zelf.

Maken we de vergelijking tussen Shopware en Magento 1, dan is het contrast groter De reden is dat het systeem wordt uitgefaseerd en straks niet meer wordt ondersteund. Wat betekent dit?

  1. End-of-life: Vanaf juni 2020 wordt Magento 1 niet meer ondersteund.
  2. Security: Beveiligingsupdates worden vanaf 2020 niet meer uitgevoerd.
  3. Functies: Magento 1 biedt geen nieuwe functionaliteiten waar je klant wel naar vraagt.
  4. Snelheid: Magento 1 shop wordt traag in gebruik.
  5. Data: Onveilig betalingsverkeer en beheer van klantdata.
  6. Hackers: Het platform is gevoelig voor hackers.

 

Lees meer in onze whitepaper

Gemakkelijk de vergelijking maken tussen Magento en Shopware? Download de geïllustreerde PDF voor alle overeenkomsten en verschillen.

 

Over Calago

Bij Calago automatiseren we de bedrijfsprocessen van B2B-webshops en groothandels. We ontrafelen de datastromen, richten informatie weer efficiënt in en implementeren jouw nieuwe e-commerceplatform.

Lees meer cases in de whitepaper

Actueel bij Calago

03 Apr
Events

Pubquiz

05 Mar
Blog

Automatisch productinformatie inlezen in je PIM-systeem?

In zes stappen naar het systeem dat past bij jouw groothandel

PIM Selectie
Download whitepaper

Help mij groeien

Werkhorst 36, 7944AV Meppel

KVK: 04066840
BTW: NL815225647B01
© 2020 Calago®