Geen categorie 15 January 2021

Thuiswerken tijdens Corona

https://www.calago.nl/nieuws-blogs/undefined/thuiswerken-tijdens-corona/

De laatste tijd werken er steeds meer mensen thuis door het coronavirus, alleen is de de keukentafel of het bureau op zolder niet hetzelfde als op kantoor. Ook de sociale contacten met je collega’s is minder geworden. Hoe kunt u toch zo gezond en fijn mogelijk thuis werken?

Probeer zoveel mogelijk van werkhouding te veranderen als je langdurig achter een beeldscherm of aan een bureau werkt. Enkele suggesties:

  • Probeer lopend te telefoneren.
  • Wissel van werkhouding door soms te zitten aan de keukentafel, op een stoel zonder leuning of op de bank met de laptop op schoot.
  • Kijk regelmatig weg van het beeldscherm om zo de ogen te ontlasten.
  • Ga regelmatig kort van de werkplek af door wat drinken te pakken, de tuin in of door met de hond te lopen.
Beginnende klachten

Langdurig achter elkaar werken op een tijdelijke werkplek maakt de kans op beginnende klachten groter dan wanneer u werkt op kantoor. Klachten aan spieren en gewrichten kunnen opspelen, vooral aan de armen, nek en schouders. Maar ook oogklachten, hoofdpijnklachten en werkdruk klachten komen vaak voor.

Sta op en doe een paar oefeningen

Om lichaamsklachten en andere pijntjes te voorkomen kunt u oefeningen doen. Je kan oefeningen doen om te ontspannen, een andere beweging te doen of om nieuwe energie te krijgen. Tussendoor traplopen, iets te drinken pakken of een korte wandeling kan natuurlijk ook.

Beeldscherm: Zet het beeldscherm recht voor u. Veel beeldschermen staan te hoog. Een licht neerwaartse blik verkleint de kans op een slechte houding van de nek en is minder vermoeiend voor de ogen. Plaats de bovenkant van het scherm daarvoor iets onder ooghoogte en kantel het scherm zo dat u loodrecht op het scherm kijkt.

Bij intensief beeldschermwerk is het vaak nemen van korte pauzes, bijvoorbeeld 20 seconden, van belang.

Muis: Zorg dat uw ellebogen dicht bij het lichaam blijven wanneer u de muis gebruikt. Met enig patroon op het werkblad werkt de muis het beste.

Werkblad: Neem een ontspannen houding aan (ontspannen schouders) door u stoel- en tafelhoogte op elkaar af te stemmen. De kunst is om uw ellebogen net iets boven tafelhoogte te laten rusten. Doe er bijvoorbeeld een kussentje onder.

Stoel: Probeer uw stoel zo in te stellen dat uw voeten ondersteund worden door de grond of een voetenbankje of bijvoorbeeld een pak printerpapier. Uw knieën moeten ongeveer op dezelfde hoogte zijn als uw heupen. Uw bovenbenen moesten comfortabel ondersteund worden door de stoel. Zorg dat uw onderrug gesteund wordt door de welving van de rugleuning. Gebruik eventueel een kussentje.

Beeldschermen en zitten in privétijd

Zitten en het gebruik van beeldschermen komt ook in privétijd voor. Als uw werkplek niet optimaal is, probeer dan na werktijd ook goed af te wisselen. Creëer een goede zitplek en hou beginnende klachten goed in de gaten.

Werkdruk

Zorg dat duidelijk is wat uw taken zijn en dat er duidelijke afspraken zijn over wat er van u wordt verwacht. Organiseer uw werk zo dat er een goede afwisseling is tussen moeilijke en makkelijke taken. Bij makkelijkere taken hoeft u zich minder te concentreren en zijn kinderen op de achtergrond minder bezwaarlijk dan bij moeilijke taken.

We doen dit samen

Laat het je collega’s weten wanneer je ergens mee zit of als je last hebt van knelpunten. Bespreek bijvoorbeeld knelpunten over de planning of als u uw werk door de zorg van uw kinderen niet af krijgt.

Volg ons op LinkedIn om contact met ons te houden

Actueel bij Calago

15 Jan
Geen categorie

Thuiswerken tijdens Corona

28 Sep
Blog

Calago volgens… Stierman de Leeuw

In zes stappen naar het systeem dat past bij jouw groothandel

PIM Selectie
Download whitepaper

Help mij groeien

Industrieweg 12, 7944 HS Meppel

KVK: 04066840
BTW: NL815225647B01
© 2021 Calago®