Te veel productretouren? Fail!

Te veel productretouren? Fail!

Zo’n 10 procent van de online gekochte consumentenelektronica wordt teruggestuurd naar de webshop, en bij kleding loopt het percentage op tot 41 procent. Dit zijn B2C-cijfers, maar ook B2B ontkom je niet aan productretouren. Reken maar uit wat jou dat op jaarbasis kost.

Waarom producten retour worden gestuurd

De verschillen in retouraantallen zijn groot, maar ook jij loopt er tegenaan. Experts schatten de kosten van een retour op zo’n 10 tot 15 euro.

Het is hoe dan ook de moeite waard retouraantallen te verminderen. Het eerste wat je wil weten is waarom producten retourkomen.

Het meest gehoorde antwoord hierop van klanten is: het product voldoet niet aan mijn verwachting. Belangrijke productinformatie mist kennelijk of staat verkeerd. Het gevolg is dat klanten aannames doen die niet kloppen.

Wat je veel beter kunt doen

Door de klantverwachting beter te managen, kun je de retourstroom drastisch verlagen. Dat begint met volledige en juiste productinformatie in de webshop.

Makkelijk gezegd, maar wie heeft daar tegenwoordig nog de tijd voor? Hoe laat je mensen focussen op de kwaliteit van de informatie, als ze al lang blij zijn wanneer het lukt om een Excel-bestand van miljoenen regels binnen de deadline door de organisatie heen te loodsen?

Toch kan het. Bijvoorbeeld door productinformatie te managen vanuit één centraal systeem. Medewerkers houden tijd over om productinformatie te verbeteren. Met complete productinformatie op je webshop, weet de klant beter wat hij kan verwachten. Het resultaat is een daling van de retourstromen.

Klinkt te mooi om waar te zijn? Dat is het niet. Bel ons en we vertellen je over voorbeelden waarbij we de productretouren met 23 procent hebben teruggebracht door informatiestromen te stroomlijnen.

Wilko van Gurp

Sales manager

06 - 825 122 28
Wilko van Gurp

Help mij groeien

Werkhorst 36, 7944AV Meppel

KVK: 04066840
BTW: NL815225647B01
© 2020 Calago®