Blog 22 January 2020

Wat maakt productdata kwalitatief goed?

https://www.calago.nl/nieuws-blogs/blog/goede-productdatakwaliteit/

Je klant bedienen met het juiste product valt of staat met goede datakwaliteit. Je doet pas de juiste aanbieding op het moment dat je product voldoet aan de eisen en wensen van je klant. Dat lukt alleen als je je productinformatie helemaal op orde hebt en de kwaliteit van je data goed is.

Fit for purpose

Goede productdatakwaliteit wil zeggen dat de informatie die je hebt over een product aangeeft of het fit for purpose is. Zie je als groothandel dat de productkenmerken voldoen aan het doel waar de klant het product voor wil gebruiken?

De mate van productdatakwaliteit zit in:

  1. Compleetheid producteigenschappen
    Zijn alle eigenschappen van een product die van belang zijn ook daadwerkelijk ingevuld. Bijvoorbeeld is bij lampen aangegeven hoeveel Lumen de lichtsterkte is of wat de warmtegraad in Kelvin is? Als een potentiële klant dat niet ziet op je webshop zal hij je product niet willen kopen.
  2. Correctheid en consistentie van productkenmerken
    Zijn alle productkenmerken op dezelfde manier in een productklasse opgebouwd en ingevuld, zodat de klant makkelijk kan kiezen tussen alternatieven? Als bijvoorbeeld bij de schroeven de ene keer de materiaalsoort (bijvoorbeeld Inox of geel gegalvaniseerd) wordt gegeven en bij andere merken niet, verlaat een klant je website snel.
  3. Actualiteit van productstatus en voorraad
    Wordt de goede productstatus meegegeven? Is je product leverbaar of is het uitlopend? Als je een bepaalde set van schroevendraaiers niet meer leveren, omdat uw leverancier deze sets als speciale editie had, zal je klant je website mogelijk niet snel nog een keer bezoeken.
  4. Uniekheid productkenmerken
    Komt elk specifiek product of specifiek kenmerk van een product maar een keer voor op je webshop? Je klant bestelt waarschijnlijk het verkeerde product wanneer je een product op meerder plekken van je shop hebt staan met steeds een ander artikelnummer of -nog erger- wanneer je een artikelnummer communiceert dat verwijst naar meerdere producten. Je weet in die gevallen zeker dat je meerdere retouren mag verwachten.
  5. Relevantie productinformatie
    Is de op de webshop getoonde productdata relevant voor wat een klant wil? Bij een mengkraan is de materiaalsoort relevant, geluidsklasse wellicht minder.

Wat betekent dit voor je PIM-oplossing?

Let er bij je PIM-oplossing op of je attributen verplicht kunt stellen en of het systeem datakwaliteitsrapporten genereert. Kijk ook naar de verschillende mogelijkheden van het PIM-systeem voor het managen van de kwaliteit van de productdata.

Download de whitepaper: in 6 stappen naar het systeem dat past bij jouw groothandel

Sta je op het punt een (nieuw) PIM-systeem aan te schaffen? Onze whitepaper over PIM Selectie helpt je in 6 stappen naar het systeem dat past bij jouw groothandel.

Actueel bij Calago

26 Nov
Geen categorie

Thuiswerken tijdens Corona

28 Sep
Blog

Calago volgens… Stierman de Leeuw

In zes stappen naar het systeem dat past bij jouw groothandel

PIM Selectie
Download whitepaper

Help mij groeien

Werkhorst 36, 7944AV Meppel

KVK: 04066840
BTW: NL815225647B01
© 2020 Calago®