/ / / /

Onze klant aan het woord: Zuiver Interior Group

Zuiver Interior Group (ZIG), een familie van interieurmerken in de Home & Living industrie, heeft een gestage groei gekend. Hierbij was er een punt waar, door een gebrek aan tijd en mankracht rondom datamanagement, een plafond werd bereikt. Ze hadden hun productinformatie niet op orde en konden niet doorgroeien. Dat was het moment om naar een PIM oplossing te kijken, om handmatige taken te verminderen en meer te automatiseren.

  • Bedrijf: Zuiver Interior Group (ZIG)
  • Contactpersoon: Maarten Dubbelman (Hoofd van Marketing & Ecommerce van ZIG)
  • Branche: Home & Living industrie
  • Feitjes ZIG:
    • Actief in 80 landen met meer dan 1000 verkooppunten.
    • Ontwerpt betaalbare design meubels
    • Werkt met 5 labels: Zuiver, Dutchbone, Bold Monkey, Fest en Whitelabel
ZIG: Dynamisch en Complex

Vanaf hun bescheiden start, meer dan twintig jaar geleden, is de ZIG inmiddels uitgegroeid tot een wereldwijde speler in de interieursector. Met een goede marketing en door een vroege instap in E-commerce heeft ZIG een ware groeispurt ondergaan.

Kernactiviteiten van ZIG:

  • Opereert als consumentenmerk en groothandel
  • Is actief in verscheidene landen in Europa, met een sterke focus op Benelux.
  • Betrokken in de projectmarkt
  • Is zowel online als offline actief

Doordat ZIG actief is in verschillende markten en doelgroepen wordt er telkens voor een andere samenwerkingsvorm gekozen. De ene keer opereren ze als de Zuiver Interieur Group (het merkenhuis waar de labels onder hangen) en andere keren opereren ze via de individuele merken zelf. Daarnaast bezit ZIG een eigen showroom waar alle merken vertegenwoordigd zijn en hebben alle merken hun eigen webshop. Combineer dit alles met 1.700 tot 2.200 SKU’s en je hebt een relatief complexe, maar vooral ook dynamische organisatie.

Rem op groei

Voor de samenwerking met Calago werkte ZIG niet met een PIM, maar gebruikten ze vooral hun ERP systeem. Er konden alleen basisattributen in worden verwekt, en de afhankelijkheid van ERP zorgde voor veel handmatige processen en beperkte de snelheid voor introductie van nieuwe assortimenten. Met zoveel tijdrovend werk was nieuwe kanalen openen moeilijk.

Maarten Dubbelman, hoofd van de Marketing & Ecommerce van Zuiver, begon bij zijn aantreden in 2020 met het stroomlijnen van de processen aan de hand van workflows. Een goede poging die voor meer duidelijkheid zorgde, maar niet de problemen direct kon oplossen. Het was nu duidelijk welke processen de artikelen doorliepen, maar het was nog steeds veel handmatig werk.

Daarnaast ontstond er nog een dilemma. Retailers wilden steeds uitgebreidere datasheets en specifieke aanleveringen, terwijl ZIG maar twee medewerkers beschikbaar had voor content.

Kortom: ZIG kwam tijd tekort. Ze wilden nieuwe kanalen openen en handmatige taken rondom data automatiseren in processen en workflows. Zonder dit op te lossen kon het bedrijf niet verder groeien.

“Het datamodel is enorm belangrijk, dus elke minuut die je erin stopt vooraf is het waard. 100% kloppend krijg je het niet, maar hoe beter je het inricht hoe minder zorgen je achteraf hebt in het proces.”

Maarten Dubbelman
Het kiezen voor een PIM, en Calago

In eerste instantie ging ZIG voor een nieuw ERP systeem. Hiervoor werd een externe partij ingehuurd die een inventarisatie maakte van alle werkprocessen, systemen in het IT landschap. Hierdoor was al veel in kaart wat goed gebruikt kon worden voor het PIM keuze traject wat ZIG intern zelf heeft opgepakt. Dit bracht ze uiteindelijk tot een shortlist van PIM oplossingen van Akeneo, Contentserve, PIMCore en Katana. Na het vergelijken van offertes en enkele demo’s, bleek Akeneo het beste aan te sluiten op de behoeften van ZIG. Vervolgens moest er een implementatiepartner gekozen worden. Deze werd gekozen uit enkele implementatiepartners die Akeneo voorstelden. De doorslag voor ZIG om met Calago in zee te gaan lag voornamelijk op de goede verwachting management, een duidelijk voorstel en de PIM expertise.

Van alles tegelijk

Niet alleen het Calago PIM project speelde bij ZIG. Op hetzelfde moment werd er gewerkt aan ERP, een Sales App, DAM systeem en IPAAS. Ofwel: de organisatie ging in korte tijd een hele digitale transformatie door.

Het PIM project liep voorspoedig en is binnen de scope en afgesproken tijd opgeleverd. Dit maakte het vertrouwen van ZIG in Calago dan ook niet misplaatst. Een samenwerking waar we trots op zijn! De verwachtingen die ZIG had van de implementatie zijn gehaald.

  • Handmatige processen zijn verminderd
  • Automatische processen zijn geoptimaliseerd
  • De Time-to-Market is enorm versneld
  • Rollen van werknemers zijn verder gespecificeerd en meer divers
  • Nieuwe kanalen kunnen sneller opgezet en beter onderhouden worden

Momenteel werken er 5 mensen in het PIM systeem vanuit Marketing en Inkoop. Er staat een goede basis en er wordt continue gewerkt aan verbeteringen en optimalisatie. Veel wordt door ZIG zelf gedaan maar Calago ondersteunt bij de roadmap en waar extra ondersteuning nodig is. Een PIM implementatie en de dienstverlening van Calago houdt namelijk niet op bij de oplevering.

Het resultaat van PIM

ZIG is positief over het resultaat en heeft al meerdere veranderingen doorgevoerd met het PIM systeem. Het bedrijf is nu flexibeler en wendbaarder en beter uitgerust voor de toekomst.

De resultaten zover:

  • Het aantal dealers is toegenomen
  • Merken uit het portfolio van Zuiver Interior Group worden sneller in listings opgenomen (door betere data aanlevering)
  • Verwacht meer kostenbesparing en hogere omzet in de toekomst
  • Het werkplezier is gestegen door herhalende taken te verminderen
  • Er is grote tijdswinst door handmatige taken te automatiseren

Daarnaast omschrijft Maarten de samenwerking met Calago als heel positief. Samen wordt er gewerkt aan de volwassenheid van de organisatie en verdere groei. Hierbij zijn belangrijke punten in de samenwerking:

  • Transparante communicatie
  • Duidelijke kaders van het project
  • Kennis en ervaring van de PIM consultants
  • Het proactief meedenken aan verbeteringen en oplossingen aandragen om alles uit het systeem te halen

Andere berichten