Onze klant aan het woord: by-bar
By-bar is een fashion label dat is begonnen met de verkoop van sieraden, waarna ze zijn uitgegroeid tot een fashion label met de verkoop van kleding en accessoires. Met behulp van Calago en Akeneo PIM hebben ze hun productinformatie management geoptimaliseerd.
- Bedrijf: by-bar
- Contactpersoon: Nikkie Lambregts (E-commerce coördinator)
- Doelgroep: Dames
- Branche: Inretail
- Projectdoel: Gebruiksvriendelijk en efficiënt beheren van productinformatie voor commerciële uitingen
De uitdagingen voor PIM
By-bar is een fashion label dat in 2008 is begonnen met de verkoop van sieraden, doorgegroeid tot een fashion label waarbij ze kwalitatief hoogwaardige kleding verkopen, die langer dan een seizoen meegaan. Ze streven hierbij naar een ‘’Timeless Wardrobe For Every Woman’’.
By-bar beheerden hun producten via een oplossing gebouwd door een techneut op een bestaande Navision ERP-systeem. Deze oplossing was echter erg tijdrovend, foutgevoelig en onoverzichtelijk. Informatie werd op veel verschillende plekken opgeslagen en verrijkt binnen de organisatie, waardoor de informatie vaak foutief en niet compleet was.
De doelstelling om te groeien en om meer focus te leggen op verkopen via digitale kanalen werd gehinderd met het gebruik van de huidige systemen. Om deze doelstellingen te behalen is gekozen voor een nieuwe PIM-oplossing.
Keuze PIM-systeem
De belangrijkste criteria bij de selectie van een PIM was gebruikersgemak en het verrijken en opslaan van productinformatie zoals maatbogen. Bij het zoeken naar een geschikt PIM-systeem zijn verschillende PIM-partijen benadert en is er naast gebruikersgemak ook gekeken naar:
- Ondersteunen huidige datamodel
- Integratie van huidige systemen naar PIM
- Integratie van PIM naar webshop
- Integratie van PIM naar app
- Voorraadbeheer in PIM
Uiteindelijk sloot Akeneo PIM het beste aan op de behoeften. Vervolgens is op basis van een aanbeveling Calago als implementatie partner gekozen.
De aanpak van Calago
De eerste fase in onze PIM² implementatiemethodiek, is de fase 0, dit is de onderzoeksfase voorafgaand aan de implementatie. Deze fase werd als positief ervaren door by-bar. “De fase verliep soepel, er was een duidelijke rolverdeling en de verwachtingen werden goed gemanaged”, geeft Nikkie, e-commerce coördinator aan. Dit werd opgevolgd door een fase 1 en 2, de implementatie en oplevering van het project.
Om het half jaar was er een evaluatiegesprek waarin by-bar altijd geïnspireerd uitkwam, onderwerpen als AI en de toekomst kwamen hierin vaak voor. Als waardevolle toevoeging van Calago, laat Nikkie ons weten dat de kennis van Calago erg goed is, vooral in de praktijk wanneer ze vragen hadden. De communicatie was fijn en helder.
Het resultaat
By-bar werkt momenteel al een jaar met de PIM-oplossing. De oplossing voldoet aan alle verwachtingen en wordt ervaren als gebruiksvriendelijk en fijn om in te werken. Met de huidige oplossing kunnen ze in veel minder tijd veel meer kenmerken vastleggen en delen, gemakkelijk en snel attributen aanpassen, filteren en exporteren. Hierbij geven ze aan dat de automatische vertaalfunctie snel is en dat Akeneo gemakkelijk is geaccepteerd door de gebruikers (3). Een van de grootste meerwaarde van Akeneo, noemt by-bar het gemak om snel uit te breiden naar meerdere kanalen. Dit helpt ons bij het realiseren van onze groeidoelstellingen.
By-bar omschrijft de samenwerking met Calago als volgt: