Voordelen PIM systeem
/ /

Wat zijn de voordelen van een PIM systeem?

De voordelen van een PIM systeem variëren per bedrijf. Heeft jouw bedrijf al een groot assortiment, is het gestaag aan het groeien of werk jij met veel leveranciers? Dan zijn de voordelen van een PIM systeem enorm. Is jouw bedrijf nog wat kleiner? Dan moet je vooraf goed de kosten tegen de voordelen opwegen.

Een PIM systeem is een aardige investering, maar de grote voordelen zorgen ervoor dat je het zo weer terug hebt verdient. Wil je weten wat deze voordelen zijn? Lees dan vooral verder!

Algemene voordelen van een PIM systeem
Kort gezegd is een PIM (Product Informatie Management) systeem een centrale plek voor het verzamelen, verrijken en versturen van productinformatie. Dit maakt dat het een belangrijk onderdeel is van jouw bedrijfsprocessen. Met een PIM hoef je meer eindeloos met collega’s te zoeken naar de juiste informatie, en wordt het aanpassen of toevoegen van data een gemakkelijke en snelle taak.

Deze pluspunten liggen voor de hand, maar toch zijn er nog veel meer voordelen van een PIM systeem. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Hogere omzet
  • Minder retouren
  • Positievere klantbeleving
  • Betere SEO
  • Uitgebreide filters en aanbevelingen
  • Hogere conversie

Kwalitatieve productinformatie is niet alleen voor jouw interne systemen van belang, het helpt ook de marketing van jouw producten. Daarnaast bespaart een PIM systeem jouw bedrijf ook nog eens bakken met tijd, doordat alle processen soepeler doorlopen. Alles wordt gestroomlijnd, overzichtelijk en makkelijk te overzien.

Specifieke voordelen van een PIM systeem
Bovenstaande voordelen zijn eigenlijk voor elk bedrijf wel van toepassing wanneer ze effectief gaan werken met een PIM systeem. Heeft jouw bedrijf echter nog specifieke wensen, zoals uitbreiden naar het buitenland? Of makkelijker informatie ontvangen van jouw vele leveranciers? Dan heeft een PIM systeem nog veel meer te bieden.

Naar andere landen uitbreiden is een stuk gemakkelijker met PIM als jouw centrale plek voor productinformatie. De productdata kan makkelijker en sneller worden vertaald, en meertalige webshops kunnen gemakkelijk met content worden gevuld. Wil je hier een voorbeeld over lezen? Lees dan vooral onze klantcase van Smartphonehoesjes.

Daarnaast kan een PIM jou ook uitstekend helpen met het onderhouden van communicatie met jouw leveranciers. Zo gebeurd het namelijk nog wel eens dat leveranciers gebrekkige informatie aanleveren die anders is genoteerd dan de productinformatie in jouw PIM systeem. Hiervoor is een apart PIM leveranciersportaal voor te maken wat automatisch de data van jouw leveranciers controleert en toevoegt aan het PIM systeem. Ideaal! Dit bespaart enorm veel tijd doordat je de data niet zelf aan hoeft te passen, en doordat het rechtstreeks naar het PIM verstuurd wordt.

Wil je nog meer weten over PIM? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek, we helpen je graag!

Andere berichten