Assortiment uitbereiding
/ / /

Tijd voor een PIM? Overweeg bij assortiment uitbreiding

Positief nieuws! Jouw bedrijf groeit en je voegt een lading nieuwe producten toe aan jouw assortiment. Dit betekent ook nieuwe leveranciers en bakken extra productinformatie. Dit was nooit een probleem, maar met de meest recente uitbreiding ben je erachter gekomen dat alles niet meer zo snel loopt in jouw bedrijf. De time-to-market voor jouw producten is langer en er glippen steeds meer foutjes door.

Hoe ga je hiermee om?

Een plan voor assortiment uitbreiding
Voordat je in grote mate gaat uitbreiden met jouw bedrijf kan je beter eerst de huidige processen analyseren. Lopen die op dit moment al niet meer optimaal? Dan moet je er niet nog meer werk op gooien. Zo ontstaat er geen ruimte voor verbetering, komt de content afdeling in het nauw en ontstaan er fouten.

Waardoor maakt groei de problemen zoveel erger? Dat komt simpelweg doordat een klein assortiment niet altijd met dezelfde software geregeld kan worden als een groot assortiment. Zo is bijvoorbeeld Excel op het begin wel handig, maar later een probleem. Vooral als je meerdere collega’s hebt die werken aan hetzelfde bestand, waardoor er ook nog eens versieproblemen gaan ontstaan.

Het is natuurlijk enorm zonde als groei en uitbreiding van jouw assortiment uiteindelijk bijdraagt aan een kwaliteitsvermindering van jouw productinformatie en de processen in jouw bedrijf. Daarom raden wij aan om geregeld kritisch naar jouw processen te kijken, zodat je problemen kan opvangen vóórdat ze zich voordoen.

Kom jij er na de analyse achter dat jouw systeem niet meer voldoende is voor al jouw productinformatie en leveranciers? Dan is het tijd om een PIM te nemen.

Makkelijker met een PIM
Jouw assortiment uitbreiden wordt een stuk makkelijker met een PIM systeem. Al jouw commerciële productinformatie heeft dan namelijk één centrale opslagplaats. Hier vind je dus de kenmerken, omschrijvingen, afbeeldingen en nog veel meer. Dat betekent dat je een centrale bron van waarheid hanteert, dus versieproblemen zijn verleden tijd. Daarnaast kan je via een PIM ook een gedeelte van jouw processen automatiseren en aanpassingen kunnen veelal in bulk gedaan worden, waardoor jij veel tijd bespaart.

Kortom, met een PIM systeem ben jij een stuk minder lang bezig met productinformatie, terwijl de kwaliteit ervan omhoog gaat!

En dat je nu producten gaat uitwisselen met nog een extra leverancier? Ook dat is geen probleem, zelfs wanneer je met 200 of meer leveranciers te maken hebt. Er is namelijk een mogelijkheid tot het inbouwen van een leveranciersportaal in jouw PIM. Dit zorgt ervoor dat jouw leveranciers de informatie rechtstreeks in het PIM kunnen aanleveren (waar het PIM systeem de informatie automatisch checkt, aanpast of afkeurt) waardoor jij er niet zelf extra mee aan de slag hoeft.

Ben jij nog niet overtuigd van een PIM systeem? Neem contact op met ons voor vrijblijvend advies, we beantwoorden graag jouw vragen.

Andere berichten