Uitstelgedrag: let op concurrentie

Uitstelgedrag: Neem jij jouw concurrentie serieus?

Investeren in jouw bedrijf heeft vele voordelen en kan jou een voorsprong geven op jouw concurrentie. Maar… wanneer ga je investeren? Is afwachten verstandig, of moet je soms een risico nemen?

In de praktijk zien wij dat momenteel veel grote beslissingen van bedrijven uitgesteld worden. Er is een groot enthousiasme op het begin, maar dit vervaagt wanneer het idee intern stil komt te vallen. Het stilvallen komt dan vaak ook niet door de initiatiefnemer. Het is sneller het geval dat je teveel collega’s hebt waarmee je erover moet communiceren, of je hebt te maken met een bestuur wat de noodzaak ervan niet ziet. Er is geen spoed, en daarom wordt alles uitgesteld.

De consequenties van uitstelgedrag
Naast het feit dat niet doorvoeren van een idee zonde is als je er veel tijd en onderzoek erin hebt gestopt, heeft het ook andere consequenties. Jouw bedrijf kan namelijk wel stil gaan liggen en wachten, maar jouw concurrenten doen dit niet.

De economische situatie in Nederland is nog steeds niet ideaal, maar toch groeien webshops gestaag. Niet alleen zijn er in de afgelopen 10 jaar zeker 71.547 webshops bijgekomen, er zijn tegenwoordig voor het eerst zelfs meer webshops dan fysieke winkels te vinden. En wat hier het enge van is? Veel van deze webshops zijn internationaal gericht. Zo werd er in het derde kwartaal van 2020 wel zeker 600 miljoen omzet gedraaid in Europese webshops, wat compleet afkomstig was van Nederlandse consumenten.

Dit betekend dat jouw competitie steeds groter wordt, en zelfs Nederland compleet overstijgt. Daarnaast groeit jouw competitie niet alleen in aantal, maar ook in omzet.

Moet je investeren?
Ja, maar dit hoeft niet altijd met grote bedragen. Het is compleet afhankelijk van jouw specifieke situatie. Heb jij momenteel niet de middelen en het geld om investeringen te doen in jouw bedrijf? Leg dan jouw focus op kleinere verbeteringen. Zit vooral niet stil. Misschien kan je je meer lokaal richten, kan je jouw vormgeving en marketing verbeteren of jouw interne processen eens onder de loep nemen. Ga in ieder geval altijd vooruit, zodat je niet het spit delft onder jouw competitie.

Heb jij momenteel wel de middelen en de mogelijkheid voor een investering? Dan is dit zeker een aanrader om op korte termijn te overwegen, mits je goed onderzoek ernaar doet. Het geld van een goede investering haal je er namelijk vanzelf wel weer uit. Bij een slechte investering ben je het voor altijd kwijt. Onderschat daarom een goed onderzoek niet, en kijk naar wat jouw bedrijf kan gebruiken. Hoe lopen jouw interne processen? Zijn jouw producten en ordersysteem kwalitatief? Hoe ziet jouw website eruit?

We zouden zelfs aanraden om een frisse blik van buitenaf te laten kijken naar jouw bedrijf. Dit kan waardevolle nieuwe inzichten opleveren.

Waarin zouden wij investeren?
Toch willen we het weer kort benadrukken: Goede productinformatie is enorm belangrijk voor jouw organisatie. Dit helpt namelijk niet alleen jouw klanten, maar ook jouw eigen bedrijf. Door jouw informatie op orde te hebben wordt je namelijk ook beter gevonden door Google, en uiteindelijk ook door AI zoals ChatGPT. Daarnaast heeft het nog vele andere voordelen, zoals het beter op orde hebben van je data en het persoonlijker kunnen inrichten van je website.

Wees voorbereid op de toekomst, en zorg ervoor dat jouw klanten niks te kort komen bij jouw webshop!

Wil jij jouw bedrijf eens onder de loep laten nemen, of heb je vragen over het onderhouden van productinformatie? Neem gerust contact met ons op! Wij helpen je graag verder in een vrijblijvend gesprek.

Andere berichten