Hoe krijg je jouw klant tevreden?
Deze vraag is simpel te beantwoorden: Je moet klanten voorzien in hun behoeften. Zorg ervoor dat ze de informatie krijgen die ze willen, zonder ervoor hoeven te vragen.
Maar hoe bereik je dat?
In een wereld waar klanttevredenheid en personalisatie koning zijn, is het essentieel om de informatiebehoefte van je klanten te begrijpen. Speel je hier niet op in? Dan is de kans groot dat je klanten gaat verliezen, en achter zal gaan lopen op je concurrenten.
Informatiebehoeftes zijn uniek
Elke sector en elk bedrijf heeft te maken met unieke klantinformatiebehoeften. Deze variëren door factoren als je producten, de gebruikte kanalen en de huidige markttrends. Door de behoefte van jouw klanten te begrijpen, kun je niet alleen de klantbetrokkenheid verhogen, maar ook de kans op aankoop en klantloyaliteit vergroten.
Als we een stap verder gaan binnen je bedrijf zie je dat de informatiebehoefte ook verschilt per productgroep, product en kanaal. Zo verwacht een klant op Facebook bijvoorbeeld minder productdetails dan op jouw website. En is de informatiebehoefte voor een bed totaal verschillend van een lamp.
Een goed voorbeeld is het verschil in informatiebehoefte bij de aankoop van een autoverzekering versus een tube tandpasta. Bij de verzekering zoeken klanten gedetailleerde informatie, terwijl bij tandpasta eenvoud en aantrekkelijke verpakkingen vaak de doorslag geven. Dit laat zien hoe belangrijk het is om je product- en branchekennis toe te passen op de informatie die je aanbiedt.
Het belang van goed onderzoek
Door bovenstaande punten kan je al zien dat een algemene aanpak niet goed werkt. Om de specifieke informatiebehoefte van jouw klanten te achterhalen, is gedegen onderzoek nodig. Analyseer de verkoopgegevens van je ERP- en webshopsystemen. Kijk welke producten goed verkopen en welke achterblijven. Begrijp je doelgroep beter door hun aankoopgedrag te analyseren en pas je strategie hierop aan.
Wanneer je deze informatie hebt verzameld kan je deze integreren in je marketingstrategieën. Als je dit succesvol doet heb je een naadloze samensmelting van productinformatie en klantinzichten. Combineer dit met aantrekkelijke visuals, goede producten en een vriendelijke klantenservice… en dan gaat jouw bedrijf stappen vooruit!
Het is wel belangrijk om te onthouden dat klantenbehoeftes veranderen met de tijd. Hoe meer er mogelijk is online, hoe hoger de standaarden van jouw klanten worden. Blijf dus de informatiebehoeftes in de gaten houden, en pas jouw productinformatie hierop aan.
Meer leren?
Ben je nieuwsgierig naar wat een PIM kan betekenen voor de informatiebehoeften van jouw klanten? Neem dan gerust contact met ons, we helpen je graag vooruit!