Gebreken in je PIM? Verkeerde software inrichting
Je bent niet tevreden met jouw PIM systeem.. maar waardoor komt dit eigenlijk? Zijn er later verschillende problemen ontstaan, heb je niet de juiste updates of is het in eerste instantie niet goed ingericht? Dit laatste punt is wat wij behandelen in deze blog. Dit punt is namelijk erg belangrijk, want zonder een goed fundament is een huis nooit helemaal stabiel.
Herken jij deze situatie ook bij jouw PIM systeem?
Gebrek aan kennis
Hoge kosten staan helaas niet altijd gelijk aan hoge kwaliteit, dit herkent bijna ieder bedrijf. In het geval met PIM lijkt de implementatiepartner dan in eerste instantie professioneel, maar komen er met de tijd steeds meer problemen op. Zo weten wij een bedrijf dat zelfs tijdens de implementatie al door had dat er iets mis was. Tijdens het proces kwamen ze namelijk tot nieuwe inzichten waardoor ze realiseerden dat het vanaf het begin al anders had gemoeten.
Helaas, is het op dat punt vaak al te laat om van richting te veranderen.
Waardoor ontstaan deze problemen?
Dat kan verschillen, maar wij denken zeker niet dat onwil van de gekozen partner ermee te maken heeft. Toch kan het niet anders dan dat de partner te weinig tijd heeft besteed aan het voortraject. Dit is namelijk de fase waar je grondig alle eisen en wensen van het project vaststelt, het huidige proces onderzoekt en de scope van het project bepaalt. Met een goed uitgebreid voortraject kan je nooit tijdens de implementatie zoveel nieuwe inzichten krijgen. Deze zijn dan al vooraf bepaald.
Daarnaast beschikt de partner vaak over te weinig kennis van het gekozen PIM systeem. In het geval van de klant die we spraken was het een verkeerd ingerichte Akeneo waar ze geen gebruik van konden maken, ook al hadden ze wel twee ton in de implementatie gestopt. Dit had niks te maken met het PIM systeem, Akeneo staat bekend als een goed en gebruiksvriendelijk systeem. Nee, het fundament was mis, het was niet goed ingericht en opgezet.
Hoe kan je een verkeerde inrichting voorkomen/oplossen?
De oplossing voor beide komt voornamelijk neer op één punt: een goed voortraject. Bij Calago vertalen wij dit naar een Fase 0, maar er zijn bedrijven die dit anders benaderen. Zorg er in ieder geval voor dat jouw bedrijf vooraf uitgebreid geanalyseerd wordt. Voor bedrijven die te maken hebben met een niet goed functionerende PIM betekent dit een nieuwe analyse. Wees kritisch en laat geen steken vallen. Je wil niet alleen rekening houden met jouw huidige situatie en wensen, maar ook met het groeipotentieel van jouw bedrijf.
Als je een goede partner hebt uitgekozen voor de analyse en de implementatie, dan zijn er 5 punten die je zeker voldoende aandacht moet geven:
- Koppeling met andere systemen, ofwel de import en export. Dit moet bij de basis al goed ingericht zijn.
- Inrichting van product- en attribuutgroepen. Denk hierbij aan verschillende indelingen voor meerdere webshops, of meerdere landen.
- Goed gebruik van dataconcepten, zoals concepten families en master-/varianten. Deze worden niet altijd goed begrepen en toegepast. Wanneer dit verkeerd gebeurd moet je vaak weer (deels) opnieuw beginnen met de gehele implementatie
- Workflow en automation regels. Deze kunnen een deel van het datawerk automatiseren, maar dit kan alleen optimaal worden ingericht als er rekening wordt gehouden met het proces van het gekozen PIM systeem (en niet alleen het huidige proces van het bedrijf).
- Inrichting van meerdere talen. Dit kan veel tijd schelen in de toekomst, omdat je de vertaling dan niet per product hoeft in te voeren.
Heb je meer vragen over de inrichting van jouw PIM systeem?
Neem gerust contact met ons op! We helpen je graag verder met vrijblijvend advies voor jouw specifieke situatie.