Fase 0: Louwman case studie
Ontdek hoe Louwman, een bedrijf dat wil groeien in digitale verkoop, hun productdata op orde wilde brengen. Met de onhoudbaarheid van de productdata in hun ERP-systeem als drijfveer, lieten ze een onderzoek uitvoeren naar een Akeneo PIM. En wij? Wij mochten deze PIM voor hen implementeren.
Dit mooie project heeft geweldige uitdagingen met zich meegebracht. Hoewel we meerdere fases hebben voltooid bij Louwman, willen we in deze klantcase specifiek focussen op Fase 0 en de unieke omstandigheden rondom dit bedrijf.
Hoe vonden Louwman en Calago elkaar? En hoe verliep hun samenwerking? Dat vertellen we jou in deze klantcase. De informatie is gebaseerd op een interview met Maikel Bruinenberg, een PIM Expert en de hoofdconsultant van dit project.
Wie is Louwman, en waarom zochten ze een PIM?
Louwman Group is een van de grotere importeurs van auto’s, motoren en buitenboord motoren in Nederland en Europa. Merken als Suzuki, Toyota, Lexus en Morgan worden door Louwman Group geïmporteerd. Het is een groot familiebedrijf met 100 jaar ervaring, meer dan 3.000 medewerkers, 70 verkoopbedrijven en 6 divisies. Naast Nederland zijn ze ook actief in België, Denemarken, Zweden en Tsjechië.
Tot voor kort heeft Louwman de productinformatie altijd beheert in een ERP systeem. Hier is een ERP echter niet voor bedoeld, en nu het bedrijf wil groeien in directe verkoop naar consumenten kan dit systeem hun dan ook niet meer genoeg ondersteunen. Ze lieten een onderzoek doen naar een PIM systeem, en dan specifiek Akeneo. Al snel bleek dit een goede keuze, en gingen ze op zoek naar een partner voor de implementatie. Via de webbouwer en door de zilveren partner status met Akeneo, kwamen ze uiteindelijk bij Calago terecht.
Het doel van een Fase 0
Bij Calago werken wij altijd met onze bewezen PIM2 methode, wat inhoudt dat wij een aantal fases doorlopen gedurende de implementatie. We starten met een Fase 0, een uitgebreid onderzoek naar het bedrijf waarin wij o.a. de scope van het project vaststellen.
In eerste instantie vond Louwman deze fase onnodig. Er was immers toch al een onderzoek uitgevoerd door een ander bedrijf? Maar meteen na de start van de Fase 0 bleek de toegevoegde waarde al. Het voorgaande onderzoek was namelijk meer een soort checklist geweest waarbij gekeken werd of Akeneo paste bij het bedrijf. Onze Fase 0 daarentegen dook veel verder de diepte in. Denk aan het vaststellen van de levenscyclus van de producten en het controleren welk systeem verantwoordelijk moet zijn voor welke data. We kijken naar de ambities en verwachte groei van het bedrijven, om vervolgens te bepalen op welke manier het PIM hierin kan ondersteunen. Zo kunnen wij een juiste scope stellen voor het project, en weten we precies welke werkprocessen door de Akeneo PIM gaan veranderen.
Kortgezegd is de kern van een fase 0 dat wij aan de hand van een onderzoek de basis leggen voor een optimale balans tussen 4 belangrijke pijlers: mens, data, processen en techniek. Zo kunnen wij het gekozen PIM systeem optimaal implementeren in Fase 1 en de scope van het project bepalen.
Al deze informatie hebben wij opgeleverd in een Solution Design Document (SDD). Deze werd positief ontvangen door Louwman!
De samenwerking en het proces
Het project liep vlot en positief! Er zijn goede sessies geweest en Calago heeft ook meerdere verbeterpunten kunnen aandragen. Zo maakten wij de problemen en oplossing zo concreet mogelijk, en dachten we mee over verdere versoepelingen van de processen.
Een van de zaken die Louwman wilde opzetten met de productinformatie vanuit PIM was een accessoire kiezer voor hun website. Om een goed beeld te geven over de mogelijkheden in Akeneo heeft onze consultant Maikel een uitgebreide demo gegeven hierover met een tiental verschillende producten van Louwman als voorbeeld. Hier waren ze erg enthousiast over!
De accessoire kiezer staat sinds kort live op de website, en alle afbeeldingen en informatie komt rechtstreeks vanuit hun Akeneo PIM. Daarnaast worden er alleen producten getoond op basis van restricties in Akeneo. Specifieke zaken die we hierin extra hebben kunnen bijdragen zijn reference entities en hulp van onze developer Ralph met de interface van de accessoire kiezer tussen Akeneo PIM en de webomgeving van Suzuki.
De uitkomst
De scope van dit project was in eerste instantie snel vast te stellen, maar omdat de organisatie veel in beweging is blijft het een interessante uitdaging. De situatie veranderd voortdurend door nieuwe ideeën, waardoor we steeds moeten besluiten wat we nu oppakken en wat we bewaren voor later.
De kracht van Akeneo is goed toegepast bij Louwman. De eerste oplevering was meteen akkoord, en zoals benoemd is ook de accessoire kiezer nu online. De klant is positief over de uitkomst, net als wij!