/ /

Een DAM systeem? Of een PIM+DAM?

Een DAM (Digitaal Asset Management) systeem is ideaal voor het opslaan van jouw digitale content. Waar verwarring kan ontstaan is hoe je dit systeem moet plaatsen in jouw IT-landschap. Is het een kernoplossing? Of een functie binnen jouw PIM (Product Informatie Management) systeem?

Een DAM en PIM zijn beide belangrijk voor het beheren van jouw digitale middelen, maar ze verschillen in focus en functionaliteit. Voor een duidelijke uitleg nemen we in deze blog Mediacockpit als voorbeeld voor een PIM oplossing met DAM als kernoplossing.

Wat is het belang van Digitaal Asset Management?
In een organisatie vind je vaak een breed scala aan digitale assets zoals afbeeldingen, video’s, audiobestanden, presentaties, logo’s, grafieken en PDF’s. Doordat deze bestanden zo verschillen worden ze meestal op verschillende locaties opgeslagen. Dit kan zorgen tot verschillende versies en maakt de toegang tot deze bestanden beperkt voor veel medewerkers. DAM software biedt een centrale locatie voor creatieve content en beheert de verschillende versies, toegangsmachtigingen en gebruikersrollen op een betrouwbare manier.

Het verdelen van de taken binnen DAM kan ingedeeld worden met slimme workflows die alle verantwoordelijkheden per persoon overzichtelijk weergeeft. Hierdoor zijn je processen transparant, en betrouwbaar, van afbeeldingsbewerking tot distributie naar de verschillende marketing- en verkoopkanalen. Daarnaast kan niet iedereen bij alle bestanden door een goed beheer van toegangsrechten. Dit maakt de samenwerking tussen verschillende afdelingen, maar ook met externe gebruikers zoals bureaus of freelancers, makkelijker en veiliger.

Iedereen die betrokken is bij de contentcreatie van jouw bedrijf kan er met een DAM op vertrouwen dat de media data correct en up-to-date zijn.

Voor welke bedrijven is DAM extra belangrijk?
Sommige bedrijven zijn voor een goede marketing afhankelijk van veel beeld- en videomateriaal. Denk hierbij bijvoorbeeld aan grote modeketens. Ze adverteren elk kledingstuk met meerdere afbeeldingen per kleur en vanuit verschillende perspectieven, soms zelfs met korte video’s. Wanneer deze retailers nieuwe collecties aan hun aanbod toevoegen, moet al deze data snel beschikbaar zijn. Dit geldt ook voor dure elektronica, waar kleine reclamevideo’s of datasheets vaak de productbeschrijving aanvullen.

Door het toenemende belang van multimedia-assets beschikt ons voorbeeld Mediacockpit over een geïntegreerd DAM-component dat productinformatie in het PIM aanvult met de bijbehorende aanvullende functies.

Belangrijke kenmerken van DAM-software
DAM-oplossingen beheren media zoals afbeeldingen, video’s, audio- of grafische bestanden in verschillende bestandsformaten en versies. Dit maakt het mogelijk om makkelijk veranderingen bij te houden. Productafbeeldingen kunnen worden opgeslagen in verschillende secties, afmetingen en formaten, en kunnen op de juiste manier worden doorgestuurd voor elk distributiekanaal.

Talrijke interfaces integreren het centrale DAM intelligent met het bestaande IT-landschap. Mediacockpit biedt bijvoorbeeld interfaces met contentmanagementsystemen (CMS), webshops, Adobe Creative Cloud-applicaties zoals InDesign en Photoshop, en Microsoft Office PowerPoint. Zo wordt het DAM-systeem een centraal knooppunt voor alle digitale assets in het bedrijf – ongeacht waar ze worden gemaakt, bewerkt of uiteindelijk gepubliceerd.

Welke data wordt niet beheerd in een DAM-oplossing?
De media die in een DAM wordt beheerd is ongestructureerd. Ofwel, deze data staat niet in een formele structuur waardoor ze op zichzelf niet interpreteerbaar zijn. Gestructureerde data zoals productinformatie, klantdata of masterdata wordt niet beheerd in een DAM-oplossing. Dit soort informatie vereist speciale datamodellen die worden beheerd door productinformatie systemen (PIM), klantrelatiebeheer systemen (CRM) en enterprise resource planning systemen (ERP).

Customer Experience Management: wanneer DAM en PIM samensmelten
Terwijl PIM-systemen alle relevante kanalen voorzien van actuele en complete productinformatie, leveren DAM-systemen de digitale assets als aanvullende oplossingen. Als een geïntegreerd marketingplatform biedt ons voorbeeld Mediacockpit daarom zowel een PIM- als een DAM-component aan. Op deze manier kunnen producten veelzijdig en volledig worden gepresenteerd op alle gebruikersinterfaces. Terwijl consumenten producten in fysieke winkels kunnen aanraken, van alle kanten kunnen bekijken en optimaal met elkaar kunnen vergelijken, vertrouwen ze online op de beschikbare visuele informatie. Hoe meer ervan beschikbaar is, hoe beter gebruikers de producten kunnen ervaren – zelfs digitaal. Sommige modewinkels hebben het belang van visuele productpresentatie erkend en publiceren naast talrijke foto’s ook kleine video’s van hun items die laten zien hoe de stoffen passen en bewegen.

De positie van DAM binnen PIM

DAM als functie binnen een PIM:
Binnen een PIM-systeem fungeert DAM als een component dat specifiek gericht is op het beheer van digitale media die relevant zijn voor productinformatie. Dit betekent dat de focus ligt op het koppelen van digitale assets aan productgegevens.
DAM als kernoplossing:
Een DAM-systeem als kernoplossing is speciaal ontworpen voor het beheren, organiseren en distribueren van digitale assets zoals afbeeldingen, video’s, documenten en andere media. Het fungeert als het centrale systeem voor alle digitale middelen binnen een organisatie, ongeacht hun koppeling aan specifieke producten.

Wil je meer weten over DAM in relatie tot PIM oplossingen of in combinatie met PIM? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op! Het Calago team staat je graag te woord.

Andere berichten