Data Trends in 2025: Wat jij moet weten
/ / / /

Data Trends in 2025: Wat jij moet weten

Gaat jouw bedrijf met de juiste focus het nieuwe jaar in? De hoeveelheid data in jouw bedrijf groeit continu. Dit biedt jou niet alleen kansen, maar ook uitdagingen. Sommige oplossingen die je hebt toegepast voor databeheer zijn nu misschien niet meer allesomvattend. Daarom kunnen de nieuwste technieken in Product Informatie Management (PIM) en Master Data Management (MDM) het verschil maken.

Om jou hierbij te helpen beschrijven wij hieronder 6 data trends die een belangrijke rol gaan (of blijven) spelen in 2025. Wat ga jij als bedrijf toepassen?

1. Slimme data met AI

Kunstmatige intelligentie (AI) helpt je om data te verzamelen, opschonen en verrijken. Dit scheelt handwerk en geeft je eenvoudig consistente en complete informatie. Daarnaast kan AI ook automatisch SEO-teksten genereren die passen bij jouw doelgroep. Dit verbetert de vindbaarheid van producten en verhoogt je conversie.

2. Altijd up-to-date met real-time integraties

Real-time koppelingen tussen systemen, zoals PIM en ERP, en externe platformen zijn onmisbaar. Zo worden bijvoorbeeld prijswijzigingen en voorraadupdates direct doorgevoerd. Klanten zien altijd actuele informatie, waarmee talloze fouten worden voorkomen.

3. Hyperpersoonlijke productinformatie

Met slimme PIM-systemen kun je productinformatie aanpassen aan het gedrag en de voorkeuren van jouw klanten. Denk aan aanbevelingen op basis van eerdere aankopen of reviews. Dit maakt jouw producten aantrekkelijker en makkelijker te vinden.

4. Betere datakwaliteit door governance

Meer data betekent meer kans op fouten. Strakke controle is bij een groeiend bedrijf dus niet alleen gewenst, maar een vereiste. PIM-systemen bieden tools om data automatisch te controleren. Workflows signaleren ontbrekende of tegenstrijdige informatie. Zo blijft jouw data betrouwbaar en consistent.

5. Visuele verrijking

Sterke visuals maken producten aantrekkelijker. Denk hierbij ook aan AI-tools die kunnen helpen bij het creëren en optimaliseren van afbeeldingen, 360°-weergaven en video’s. Metadata en (automatische) tags maken visuals beter vindbaar en zorgen voor een betere klantbeleving. Wist je bijvoorbeeld al dat steeds meer mensen producten zoeken via afbeeldingen?

6. Multichannel maatwerk

Jouw klanten bevinden zich op meerdere kanalen, van sociale media tot B2B-platformen. Via een PIM systeem kan je productinformatie makkelijk per kanaal aanpassen. Denk aan korte teksten voor Instagram en uitgebreide specificaties voor B2B-webshops. Dit zorgt voor een betere en consistente klantervaring.

Conclusie

Een aantal van deze data trends spelen al langer dan 2025. Maar de ontwikkelingen op het gebied van data gaan snel, dus zorgt dat je op de hoogte blijft van alle veranderingen. Door deze data trends slim in te zetten draag je bij aan efficiëntere processen, tevreden klanten en een sterke positie in de markt.

Benieuwd hoe jouw organisatie verder op deze trends kan inspelen? Neem contact op met Calago! Onze experts helpen je graag bij het optimaliseren van je productdata en het implementeren van een toekomstbestendig PIM-systeem. Samen zorgen we ervoor dat jouw bedrijf klaar is voor de uitdagingen van 2025.

Andere berichten