Ben jij zeker over jouw bedrijfsdoelen voor volgend jaar?
We hebben nog meer dan 2 maand te gaan, maar toch zijn de meeste management teams al bezig met volgend jaar. Ze bekijken wat hun bedrijf het afgelopen jaar heeft bereikt, en welke resultaten verwachten voor het volgend jaar. Door uitgebreid onderzoek en onderling overleg worden er doelen, plannen en budgetten vastgelegd.
De gesprekken hierover zijn belangrijk, en bepalen de koers van een bedrijf. Toch zien wij geregeld dat bedrijven hier al snel weer van afstappen, of dat ze hun doelen in de eerste plaats niet duidelijk hebben. Zo wordt er wel eens besloten tot een PIM, en gaan wij volop aan de slag… alleen om te horen dat er toch weer onenigheid is binnen het bedrijf en het uitgesteld gaat worden.
Een situatie als deze is niet alleen jammer voor ons, maar ook voor de klant. Tijd verspillen aan twijfelen levert niks op, zo haal je nooit het beste uit jouw bedrijf. Daarom delen wij in deze blog een aantal valkuilen waar je voor op moet passen bij het opstellen van doelen voor het nieuwe jaar.
Valkuilen voor het nieuwe jaar
De eerste valkuil, die voornamelijk voorkomt bij kleine bedrijven, is het gebrek aan plannen. Beslissingen worden vanuit intuïtie en gevoel gemaakt, en niet evaluatie en onderzoek. Hierdoor heb je als bedrijf geen idee wat je te wachten staat.
Maak in plaats daarvan gebruik van jouw ervaringen van het vorige jaar, en haal hier leerpunten uit. Wat verliep goed? En wat kan je nog verbeteren? Stel vast wat jouw prioriteiten zijn voor het volgende jaar en blijf hier aan vast houden. Natuurlijk is het goed om hier om de zoveel tijd kritisch naar te kijken, als je maar niet besluiteloos bent. Als je blijft twijfelen kom je nergens.
Wat sowieso aangepakt moet worden zijn pijnpunten in het bedrijf. Hiermee bedoelen we de punten die herhalend terugkomen en problemen veroorzaken. (of simpelweg niet praktisch meer zijn) Laat je de pijnpunten nog een poosje liggen omdat “het later wel een keer komt”? Dan riskeer je consequenties zoals ontevreden personeel, minder omzet en minder groei.
Kortom: Laat herhalende problemen niet links liggen en stel duidelijke en haalbare doelen voor jouw bedrijf. Doe uitgebreid onderzoek en laat je goed informeren zodat er geen twijfel meer bestaat over de genomen beslissingen.
Jouw efficiëntie verbeteren met een PIM
Aan het einde van het jaar wordt er geregeld getwijfeld over het nemen van een PIM systeem. Deze twijfel is begrijpelijk. Er zijn namelijk zoveel zaken om geld aan te besteden, hoe weet je dat een PIM systeem de beste uitgave is?
Deze twijfel nemen wij al te graag bij bedrijven weg, daarom geven wij in de komende blogs tips die jou kunnen helpen bij de keuze. We behandelen hoe je de ROI kan berekenen van een PIM, op welke manier je er geld mee kan besparen en hoe je met een PIM systeem kan groeien.
Het beste advies blijft persoonlijk, en daarom bieden wij ook advies in de vorm van een vrijblijvend gesprek. Interesse? Neem gerust contact met ons op, we helpen graag!