Maak een verstandige PIM keuze: Bekijk de tools en leveranciersopties

Stel: Jouw bedrijf werkt met grote hoeveelheden productdata. Het verzamelen en verrijken van de producten en de gegevens is een arbeidsintensief proces. Meerdere afdelingen zijn betrokken, en soms ook meerdere leveranciers. Hier ontstaan vaak communicatieproblemen. Hoe los je dit op?

Een centrale plek

Een PIM geeft jou één centrale locatie voor alle commerciële productgegevens. Denk hierbij aan bijvoorbeeld:

  • Productomschrijvingen voor online of in de catalogus;
  • Cross- en upsell informatie;
  • Digitale assests zoals afbeeldingen en handleidingen.

Bepaal welke opties jouw bedrijf nodig is en welke tools hier het beste op aansluiten. Hieronder benoemen wij diverse mogelijkheden die je kan verwachten bij een PIM-systeem:

  • Bulk bewerking
    • Met een bulkbewerking koppel je met één actie aanvullende informatie aan meerdere producten.
  • Workflow management
    • Beheer jouw workflow binnen het PIM systeem zodat een product manager altijd op de hoogte is van de status van een product en bekend is met de bijbehorende acties.
  • Business rules
    • Deze regels kunnen automatische verrijkingen uitvoeren op basis van bestaande gegevens of extra workflows activeren.
  • Import mapping
    • Importeren van eigen CSV of Excel bestanden, deze omzetten naar het PIM-datamodel en opslaan in de import mapping-tool. Je kunt zo bewerkingen uitvoeren vanuit bijvoorbeeld Excel of Google Sheets zonder tussenkomst van IT.
  • Zoekfuncties
  • Customizations
    • Soms wil je meer gebruiken dan de standaard functies, bekijk daarom in hoeverre aanpassingen aan de functies van je PIM mogelijk zijn.
  • Rapportages aangaande compleetheid
    • In het PIM-systeem kun je van alle producten zien of de informatie volledig is, of dat er nog meer informatie nodig is voor publicatie.
  • Productdata in verschillende talen beschikbaar maken
    • In een aantal PIM-systemen kun je een onbeperkt aantal talen invoegen en teksten eenvoudig bewerken in elke gewenste taal.
  • Cross- en upselling
    • Relaties tussen complementaire producten kunnen gemakkelijk vastgelegd worden in een PIM.

Verschillende leveranciers

Werk jij met veel verschillende leveranciers? Dan zal je ook zeker de PIM opties hiervoor willen verkennen. Als je al de productinformatie van leveranciers namelijk apart moet vastleggen en beheren ben je bakken vol tijd kwijt.

Veel PIM-systemen bieden leveranciers gelukkig de mogelijkheid productdata aan te leveren volgens een formaat dat jouw organisatie past. Het PIM-systeem zorgt in veel gevallen ook voor geautomatiseerde feedback op de aangeleverde productinformatie.

Dit kan werken via een Self Service Manager (SSM). Met deze tool kunnen leveranciers op een portal inloggen om zelf hun data in te voeren. Deze informatie wordt automatisch gecontroleerd op correctheid. Klopt het niet helemaal? Dan ontvangt de leverancier bericht voor aanpassingen. Anders dan wordt het automatisch ingelezen in jouw PIM.

Oftewel: Bepaal welke tools je bedrijf echt nodig hebt en kies een PIM-oplossing die deze tools biedt. Vergeet daarbij niet te checken of jouw PIM-systeem ook leveranciersvriendelijk is.

Ben jij benieuwd naar welk PIM systeem zou kunnen aansluiten op jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek, wij helpen je graag!

Andere berichten